Sejmik Samorządów Uczniowskich w Zamościu
Przedmiotem spotkania i dyskusji oraz prac warsztatowych były nie tylko prawa dziecka ale również wartości, obowiązki, marzenia i zagrożenia jakie czyhają na dzieci we współczesnym świecie. Spojrzenie nie tylko na siebie, ale też na kolegów i koleżanki z innych krajów, kontynentów.
Rezultatem prac warsztatowych były Diamenty Dzieciństwa. Uczniowie w grupach budowali je ze swoich praw i obowiązków, wartości i zagrożeń płynących ze świata. Sercem każdego diamentu była MIŁOŚĆ, do której dzieci dołączyły inne wartości takie jak: przyjaźń, bezpieczeństwo, zaufanie, radość, rodzina, tolerancja. W diamentach zostały wyróżnione prawa: prawo do szacunku, nauki, opieki, ochrony zdrowia i życia, tożsamości, własnego zadnia, odpoczynku i zabawy. Oraz obowiązki: pomoc rodzicom i rodzeństwu, nauka, pomoc w domu, opieka nad zwierzętami i inne. Uczniowie zamieścili w swoich pracach również zagrożenia, które narażone może być ich dzieciństwo: przemoc fizyczna i psychiczna, brak schronienia i opieki, wykorzystywanie seksualne, zmuszanie do ciężkiej pracy, brak tolerancji.
Jednocześnie temat sejmiku i jego treści stanowią początek II edycji projektu edukacyjnego „Dzieci Zamojszczyzny widziane oczami współczesnej młodzieży. Dorośli dzieciom”, realizowanego przez Szkołę Podstawową Nr 7 przy współpracy z Muzeum Zamojskim w Zamościu i ZHP – Hufiec Zamość im. Dzieci Zamojszczyzny pod Honorowym Patronatem Lubelskiego Kuratora Oświaty.
W tym roku szkolny 2010/2011 postanowiono, że losy Dzieci Zamojszczyzny staną się przyczynkiem aby uczniowie uświadomili sobie swoje prawa i obowiązki, to co daje im świat, a co powinien, to co otrzymują od dorosłych, a co powinni otrzymać, za co dziękować, dostrzegli i uświadomili sobie jak żyją ich rówieśnicy w innych krajach, na innych kontynentach.