22 maja (niedziela) w Zamościu rusza cykl akcji edukacyjnych w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”. Na Rynku Wielkim już od godz. 12.00 w namiocie kampanii eksperci: ginekolog i doradca rodzinny będą odpowiadać na pytania dotyczące odpowiedzialnych zachowań seksualnych oraz antykoncepcji.
Podczas akcji będą dystrybuowane poradniki dotyczące antykoncepcji, zaplanowano też gry i zabawy edukacyjne.
Wśród 18-latków inicjację seksualną ma już za sobą 49,9% chłopców i 47,3% dziewcząt, z tego aż 19,4% chłopców i 13,9% dziewcząt takie doświadczenie miało już przed ukończeniem 15 roku życia. Jednak, jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, młodzi ludzie nie są odpowiednio przygotowani do rozpoczęcia życia seksualnego, nie mają dostatecznej wiedzy na temat antykoncepcji i świadomego planowania rodziny. Wiedzę w tym zakresie czerpią głównie od rówieśników – 55,4% i z Internetu – 43,9 %, w dalszej kolejności od nauczycieli – 34,9% i z czasopism młodzieżowych – 32,6%. Oczekują jednak, że wiedzę taką powinni przekazywać im rodzice lub opiekunowie – 72,9%, szkoła – 61,6% oraz lekarz lub farmaceuta – 35,7%. Aż trzy czwarte młodych respondentów przyznało, że lekcje wychowania seksualnego powinny być obowiązkowe.
Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa ma na celu edukację nastolatków, by w sposób świadomy kierowali swoim życiem intymnym. Rodzice unikają rozmów z dziećmi o seksie, albo jest to temat omawiany bardzo pobieżnie. W szkole zajęcia z wychowania seksualnego nie są obowiązkowe, albo nie odpowiadają potrzebom nastolatków. Jednocześnie oczekuje się od nich podejmowania świadomych i odpowiedzialnych zachowań w kwestii planowania rodziny. Trudno jednak tego od ich wymagać, jeśli dostęp do wiedzy w tej materii jest utrudniony – mówi dr n. med. Grzegorz Południewski z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.
Tylko 57% młodych respondentów przyznaje, że zawsze stosuje antykoncepcję, a decyzji o podjęciu współżycia seksualnego często towarzyszą środki zmieniające świadomość (alkohol, narkotyki, dopalacze). Ponad 40% nastolatków akceptuje seks z osobą, której się nie kocha.
Cykl rozpoczynających się akcji edukacyjnych w ramach IV edycji Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” ma za zadanie pomóc młodym ludziom w edukacji seksualnej.
Młodzież wiedzę na ten temat czerpie głównie od rówieśników lub z Internet. Często są to informacje nierzetelne, nie pełne, albo nawet wprowadzające w błąd – mówi Magdalena Bober z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem kampanii. Dlatego, by wesprzeć nastolatków w poszukiwaniu odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania dotyczące sfery seksualnej zapraszamy ich już po raz czwarty do namiotów kampanii, gdzie eksperci udzielają fachowych porad i wyjaśniają niejasne kwestie – uzupełnia.
W ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa w 5 miastach Polski zaplanowano akcje świadomościowe. Akcja inaugurująca kampanię odbędzie się w najbliższą niedzielę (22 maja) z okazji Dnia Matki na Rynku Wielkim w Zamościu.
Podczas akcji w godzinach 12-16:00 porad będą udzielać eksperci: ginekolog – lek. med. Barbara Rózga, położna i doradca rodzinny – Zofii Mazurek. Osoby, które odwiedzą namiot kampanii będą mogły otrzymać materiały edukacyjne, sprawdzić swoją wiedzę o antykoncepcji w quizach z nagrodami. Pary spodziewające się dziecka będą mogły porozmawiać z Barbarą Mościej, Jolantą Bochen, Bożeną Kalisz i Agnieszką Godzińską z zamojskiej szkoły rodzenia Akademia Rodzenia oraz otrzymać poradnik „Jak zostać świadomą mamą”. Dla najmłodszych przewidziano gry i zabawy z animatorami.
Kolejne akcje odbędą się w Szczecinie (29 maja), Płocku (5 czerwca), Krakowie (12 czerwca) i Warszawie (19 czerwca).
W tym roku Organizatorzy Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” zachęcają do włączenia się w akcję uczniów i nauczycieli szkół ponadgminazjalnych. Każda szkoła, która zaangażuje się w kampanię otrzyma „Przewodnik po antykoncepcji, czyli jak świadomie planować rodzinę” opracowany pod merytoryczną opieką Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego. Wśród zainteresowanych placówek zostanie rozdystrybuowana również książka „(Zbyt) młodzi rodzice” – jest to monografia poświęcona zjawisku rodzicielstwa nastolatków autorstwa Zbigniewa Izdebskiego, Tomasza Niemca i Krzysztofa Wąża. Inspiracją do jej powstania stały się wyniki badań przeprowadzonych w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa.
Patronat honorowy nad Kampanią sprawują: Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Towarzystwo Rozwoju Rodziny. Inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o. – patron świadomego rodzicielstwa.
Więcej informacji o kampanii na stronie www.swiadomerodzicielstwo.com.
O kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”
Inspiracją do zainicjowania Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” w 2008 roku były alarmujące statystyki dotyczące nieodpowiedzialnych zachowań seksualnych młodych ludzi w Polsce, a także niedostatecznego poziomu ich wiedzy nt. antykoncepcji. Celem „Kiedy 1+1=3” jest promocja odpowiedzialnych zachowań seksualnych, wiedzy o antykoncepcji oraz świadomym planowaniu rodziny. We współpracy z Centrum Badań Opinii Społecznej przeprowadziliśmy badania nt. postaw i zachowań seksualnych młodych ludzi3, sytuacji młodocianych matek4 oraz młodocianych ojców5, a także sytuacji osób, które zostały babciami i dziadkami6 znacznie wcześniej, niż się tego mogły spodziewać – kiedy rodzicami stawały się ich nastoletnie dzieci. W trakcie organizowanego w ramach Kampanii Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa, który swoim terminarzem obejmuje Dzień Matki, Dzień Dziecka i Dzień Ojca, co roku odwiedzamy 5 miast Polski. W ubiegłych latach gościliśmy w Lublinie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Toruniu, Białymstoku, Olsztynie, Łodzi, Poznaniu, Kielcach. Rzeszowie, Katowicach, Zielonej Górze. Kampanię na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” co roku wspierają media ogólnopolskie i regionalne, a także instytucje samorządowe.