Lidl, jedna z największych sieci spożywczych w Europie, rezygnuje ze sprzedaży jajek pochodzących z chowu klatkowego.
Tzw. „trójki” zostaną wycofane z sieci do 2025 roku. Decyzja jest wynikiem rozmów z międzynarodową koalicją Open Wing Alliance, którą w Polsce reprezentuje Stowarzyszenie Otwarte Klatki.
Lidl zobowiązał się, że do 2025 roku całkowicie zrezygnuje z pozyskiwania jaj z chowu klatkowego do sklepów na całym świecie. Polityka dyskontu jest wyjątkowa, ponieważ zakłada wycofanie się z wykorzystywania jajek oznaczonych cyfrą “3” również w przypadku produktów marki własnej sieci, w tym produktów paczkowanych i wypieków. Przyjęcie nowej, globalnej polityki sprawia, że Lidl jest jedną z pierwszych firm, które zdecydowały się na całkowitą rezygnację z wykorzystywania jajek “trójek”.
Decyzja łączy się z rozmowami z organizacją The Humane League oraz z utworzoną przez nią koalicją Open Wing Alliance. Koalicja wystosowała do sieci Lidl prośbę o wycofanie z całej swojej oferty jaj z chowu klatkowego, co zapoczątkowało owocny dialog. – Bardzo cieszymy się z decyzji sieci Lidl i mamy nadzieję, że wyznaczy ona kierunek działania dla innych sieci handlowych – komentuje Paweł Rawicki ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki, które prowadzi działania na rzecz zniesienia chowu klatkowego – Chów klatkowy spotyka się z coraz większą krytyką nie tylko ze strony organizacji prozwierzęcych, ale też konsumentów, którzy dokonując wyborów kierują się również etyką. Jest wiele alternatyw dla jajek oznaczonych cyfrą “3”, a ich wybór pozwala znacznie zmniejszyć cierpienie zwierząt.
Lidl jest jedną z pierwszych firm, które wprowadzają politykę sposobu pozyskiwania jaj. Obejmie ona wiele europejskich krajów, m. in. Polskę, Bułgarię, Chorwację, Litwę, Rumunię, Słowację i Czechy. Dodatkowo sklepy sieci Lidl w Austrii, Belgii, Finlandii, Danii, Szwajcarii czy Szwecji wprowadzą harmonogram, którego rezultatem będzie całkowita rezygnacja z jajek “trójek” do końca 2016 roku. Obecnie w sklepach Lidl w Niemczech i Holandii można kupić wyłącznie jajka niepochodzące z chowu klatkowego. W ostatnim czasie sieć ogłosiła przyjęcie podobnego podejścia w Wielkiej Brytanii.
Niemiecka sieć sklepów, znana z produktów marki własnej oraz konkurencyjnych cen, od ponad 40 lat dynamicznie rozwija działalność w całej Europie. W tej chwili sklepy Lidl funkcjonują w 30 krajach na całym świecie. Sieć oferuje produkty spożywcze oraz nieżywnościowe wysokiej jakości w przystępnych cenach w ponad 10 000 sklepów zlokalizowanych w 27 krajach. Do 2018 r. sieć planuje otwarcie placówek w Serbii i na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych.