niedziela , 24 listopada 2024
Home / Kultura / Jubileusz 40-lecia pracy artystycznej Piotra Redeła w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina

Jubileusz 40-lecia pracy artystycznej Piotra Redeła w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina

W Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, 19 lutego 2017 roku, jubileusz 40-lecia pracy artystycznej obchodził Piotr Redeł, do 2007 roku związany z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej jako jej koncertmistrz oraz – w latach 1997-2001 – dyrektor artystyczny. W pamięci melomanów pozostał jako współautor wielu znaczących, koncertowych wydarzeń.
Od dziesięciu lat jest koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu, najstarszej działającej orkiestry symfonicznej w Polsce, której początki sięgają 1881 roku, a której pierwszy występ jako Orkiestra Włościańska Karola Namysłowskiego odbył się we wrześniu 1882 roku. Właśnie przy tej orkiestrze działa Orkiestra Kameralna Symfoników Zamojskich, z którą Jubilat wystąpił w Łodzi, powołana z inicjatywy dyrektora Tadeusza Wicherka oraz Piotra Redeła, działając pod jego kierownictwem artystycznym. Inauguracyjny koncert 16-osobowego zespołu odbył się 17 czerwca 2011 roku w Zamościu, a w programie, obok „Concerto grosso” d-moll A. Vivaldiego, nr VII i nr VIII G. F. Haendla, zaprezentowany został „Koncert na dwoje skrzypiec d-moll” J. S. Bacha. Wówczas też prowadzenie koncertu spoczęło w rękach Piotra Redeła… i tak pozostało do dziś, bowiem koncert w łódzkiej filharmonii Jubilat także poprowadził osobiście, wraz z zespołem zaprezentowanym przez Krystynę Pietranek-Kulis.
Podczas łódzkiego uroczystego wieczoru Piotr Redeł zaprosił widzów w wyjątkową, pełną uroku, muzyczną podróż, pełną tak lubianych przez publiczność muzycznych hitów, wśród których zabrzmiały m.in. Polka – Mazurka „Stadt und Land” op. 322 J. Straussa, „Blue Tango” i „Plink, Plank, Plunk” L. Andersona, Walc Barbary z filmu „Noce i dnie” W. Kazaneckiego, Czardasz „Kiedy skrzypki grają” z operetki „Cygańska Miłość” F. Lehára, „La Cumparsita” G. M. Rodrigueza, „Love Song” J. Gershwina i „Libertango” J. Piazolli.
Obecnie repertuar Orkiestry Kameralnej Symfoników Zamojskich obejmuje bowiem obok dzieł uznanych przez wieki mistrzów J. S. Bacha, G. F. Haendla, A. Vivaldiego, P. Czajkowskiego, W. A. Mozarta, także utwory J. i J. Straussów, F. Schuberta, F. Lehara, G. Gershwina, S. Joplina, W. Donaldsona, R. Rogersa i wielu innych po dzieła kompozytorów współczesnych. Miało to miejsce np. w marcu 2016 roku, kiedy w zorganizowanym w Zamościu koncercie, współorganizowanym i współfinansowanym przez Instytut Muzyki i Tańca w Warszawie w ramach programu „Kompozytor-rezydent”, Orkiestra zaprezentowała trzyczęściowe „Concertino na dwa zespoły smyczkowe” Marcina Gumieli urodzonego w Tomaszowie Lubelskim oraz dwa utwory Ryszarda Bondarczuka, wiolonczelisty i kompozytora rodem z Zamościa.
Publiczność łódzką Orkiestra oczarowała i porwała!! Były bisy i oklaski na stojąco, a Orkiestra, która w łódzkiej filharmonii wystąpiła po raz pierwszy, była zachwycona łódzką publicznością, jej serdecznością i wręcz entuzjastycznym przyjęciem, zachęcającym do kolejnych z nią kontaktów.
Jubileusze są zawsze szczególnie ważnymi i podniosłymi wydarzeniami. Przywołują wspomnienia, są czasem podsumowań, dając jednocześnie mocny impuls do nowych i śmiałych wyzwań.
Piotr Redeł opowiedział m.in. o swoich związkach z rodzinnym miastem, czasach szkolnych, dyplomie Artysty Muzyka Wydziału Instrumentalnego uzyskanym w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, o drodze zawodowej, którą rozpoczął jako pierwszy skrzypek w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej w 1977 roku by po dziesięciu latach, przez kolejnych dwadzieścia, być jej koncertmistrzem. Mówił o działalności solistycznej ale i kameralnej wynikającej z jego szczególnych tym gatunkiem zainteresowań, będącej ważnym etapem w jego artystycznej drodze. Kwartet Smyczkowy im. Artura Rubinsteina (później „Rubinstein Quartet”), którego był pierwszym skrzypkiem, był wówczas jedną z trzech instytucji na świecie mającej prawo nadane przez Rodzinę Artura Rubinsteina do używania imienia Artysty, obok łódzkiej filharmonii oraz Towarzystwa im. Artura Rubinsteina w Tel-Awiwie. Kwartet ten istniał 14 lat, a obok bogatej działalności koncertowej miał również nagranych sześć płyt. Wspominał też czas gdy był koncertmistrzem orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi a także Orkiestry Symfonicznej w Bari we Włoszech.
Piotr Redeł: Od dziesięciu lat jestem koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu – najstarszej dziś orkiestry symfonicznej w Polsce. Jestem więc jednym z „Namysłowiaków”. Jest to znakomity zespół! Orkiestra ma „swoją publiczność”… To się czuje! W ludziach jest też ogromny potencjał! W Zamościu wiele się dzieje w zakresie muzyki bardzo satysfakcjonujących dla mnie zdarzeń. Wiele jest oczywiście jeszcze do zrobienia, chociażby siedziba Orkiestry… a jubileusz? Historia lubi zataczać kręgi. Tak się zdarzyło, że we wrześniu 1922 roku niezwykle wówczas popularna w Łodzi Orkiestra Włościańska im. Karola Namysłowskiego swój jubileusz 40-lecia działalności artystycznej obchodziła właśnie w Łodzi, w Ogrodzie przy ulicy Przejazd 1 (późniejszym ogrodzie „Tivoli”), przy aplauzie tłumu publiczności, a jubileuszowym koncertem dyrygował sam Karol Namysłowski.
Bożena Pellowska-Chudobińska

Sprawdź również

stylowy1

Rekord: Ćwierć miliona widzów w Stylowym w 2018 roku!

Ponad 250 tys. widzów odwiedziło w 2018 roku Centrum Kultury Filmowej „Stylowy” w Zamościu. Największą …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglą…darki. Więcej informacji.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close