Oddaliśmy do użytkowania 12 km drogi ekspresowej. Na kolejnych 105,1 km trwają prace budowlane a następne 75 km dróg ekspresowych jest w trakcie uzyskiwania pozwoleń na rozpoczęcie robót w terenie. Projektanci opracowują dokumentację na realizację kolejnych 154,6 km a w toku są przetargi na jeszcze 177,5 km przyszłych dróg ekspresowych. To nie wszystko, trwa przebudowa 18 km dróg krajowych, na kolejne 103 km jest opracowywana dokumentacja. To był pracowity rok dla lubelskiego oddziału GDDKiA i podobny będzie nadchodzący 2019.
Drogą ekspresową S12 możemy dojechać z Lublina do mostu na Wiśle w Puławach w około pół godziny. Umożliwia to otwarty w sierpniu 2018 r. 12-kilometrowy łącznik od węzła Kurów Zachód. W połowie przyszłego roku ekspresowa S17 wydłuży się do Garwolina, a z końcem roku kierowcy pojadą nową trasą aż do węzła Lubelska w podwarszawskiej Góraszce (chwilowo po jednej jezdni na obwodnicy Kołbieli a cała trasa będzie ukończona w 2020 r.).
Prace w terenie rozpoczną się na budowie 75-kilometrowego odcinka S19 od Lublina do granicy z woj. podkarpackim. Przed końcem roku do Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie trafiły trzy wnioski o wydanie zezwoleń na realizację inwestycji drogowej odcinków od Lublina do Kraśnika. Wiosną otrzymamy ZRID na odcinki od Kraśnika do granicy woj. lubelskiego. Uzyskaliśmy też pozwolenia zamienne na budowę obw. Tomaszowa Lubelskiego co pozwoli rozpocząć prace na całej inwestycji 0 informuje Krzysztof Nalewajko,
Projektanci pracują nad dokumentacją przygotowawczą dla S19 na północ od Lublina do granicy z woj. mazowieckim (koncepcja programowa) a także na terenie w granicach woj. mazowieckiego (materiały do decyzji środowiskowej oraz elementy koncepcji programowej). Ruszyły także prace nad koncepcją programową dla obwodnicy Chełma w ciągu S12. W końcowej fazie postępowania jest przetarg na koncepcję programową dla pozostałej części S12 od Piask do Dorohuska. Przed końcem stycznia poznamy oferty biur projektowych na opracowanie dokumentacji przygotowawczej dla S17 od Piask do Hrebennego.
Działania lubelskiego oddziału GDDKiA nie ograniczają się tylko do dużych inwestycji na ciągach dróg ekspresowych. W trakcie gruntownej przebudowy jest droga krajowa nr 48 od Krępy do Kocka łącznie z odcinkiem dawnej DK19 od ronda do węzła na S19. Ruszyły także prace przygotowawcze w terenie do rozbudowy DK74 pomiędzy Frampolem i Gorajcem. Ta inwestycja jest zapowiedzią gruntownych zamian jakie czekają DK74 pomiędzy Janowem Lubelskim a granicą z Ukrainą w Zosinie. W opracowaniu dokumentacji lub w przetargu na dokumentację jest bowiem ponad 86 km tej trasy (31 grudnia ogłosiliśmy dwa przetargi na 32,5 km tej trasy) a na początku 2019 ogłosimy jeszcze jeden na prawie 14 km od Klemensowa do Zamościa. Przypomnijmy, że konstrukcja drogi nie tylko zostanie dostosowana do obciążenia 11,5 t/oś ale powstaną także nowe odcinki omijające Janów Lubelski, Gorajec i Szczebrzeszyn. W opracowaniu jest dokumentacja projektowa na rozbudowę DK63 o d granicy z woj. mazowieckim do Łukowa, a także na odcinek DK17 Zamość – Łabunie (28 grudnia podpisaliśmy umowę). Na początku 2019 r. ogłosimy także przetarg na rozbudowę DK48 pomiędzy Dęblinem i Moszczanką.
W opracowaniu jest dokumentacja na budowę mostów na Wieprzu: Szczebrzeszynie (DK74) oraz w Łęcznej (DK82).
Drogi ekspresowe
Oddane do ruchu:
S12 Puławy – w. Kurów Zachód na S17 (długość 11,9 km)
W budowie:
S17 w. Lubelska – początek obw. Garwolina (3 odcinki o łącznej długości 36,9 km)
S17 obw. Garwolina – w. Kurów Zachód (4 odcinki, 58,6 km)
S17 obw. Tomaszowa Lubelskiego (9,6 km)
S19 Lublin – granica z woj. podkarpackim (6 odcinków, 75 km)
W przygotowaniu:
S19 w granicach woj. mazowieckiego (32,4 km, STEŚ z elementami KP)
S19 gr. z woj. mazowieckim – Lublin (7 odcinków, 105,2 km, KP)
S12 obw. Chełma (17 km, KP)
W przetargu na prace przygotowawcze:
S12 Piaski – Dorohusk (z wyłączeniem obw. Chełma, 3 odcinki, 57,6 km, KP)
S17 Piaski – Hrebenne (9 odcinków, 119,9 km, dla 7 odcinków KP, dla 2 STEŚ z elementami KP)
Drogi krajowe
W przebudowie:
DK48 Krępa – Kock (10,6 km)
DK47 Frampol – Gorajec (7,4 km)
W przygotowaniu dokumentacja:
DK17 Zamość – Łabunie (5,5 km)
DK63 gr. woj. mazowieckiego – Łuków (11,4 km)
DK74 dojazd do mostu w Annopolu (0,5 km)
DK74 korekta przebiegu w Janowie Lubelskim (8,9 km)
DK74 Janów Lubelski – Frampol (11,7 km)
DK74 korekta przebiegu w Gorajcu (6,7 km)
DK74 Gorajec – Szczebrzeszyn (10,3 km)
DK74 korekta przebiegu w Szczebrzeszynie (4 km)
DK74 Zamość – Miączyn (7,3 km)
DK74 Jarosławiec – Miączyn (4,3 km)
W przetargu na dokumentację:
DK74 Horyszów – Hrubieszów (18,7 km)
DK74 Hrubieszów – Zosin (13,8 km)
Do ogłoszenia przetarg na dokumentację:
DK74 Klemensów – Zamość (13,9 km)
DK48 Dęblin – Moszczanka (14,1 km)