Fundacja Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej rozpoczyna 5. edycję programu Youngster – akcji wyrównywania szans edukacyjnych młodzieży wiejskiej poprzez naukę języka angielskiego. W roku szkolnym 2011/2012 z programu skorzysta ponad 4 000 uczniów ze 145 szkół gimnazjalnych na terenach wiejskich. Z województwa lubelskiego uczestniczyć w nim będzie 14 gimnazjów z 11 gmin – w sumie blisko 350 uczniów. W zbliżającym się roku szkolnym w województwie lubelskim do programu zakwalifikowała się dodatkowo 1 nowa szkoła z gminy Baranów. Fundacja EFRWP w ramach programu finansuje podręczniki, pomoce dydaktyczne do biblioteki, program szkoleń dla nauczycieli, nagrody dla najlepszych uczniów, a także finansuje wynagrodzenia nauczycieli prowadzących zajęcia.
Język angielski – podstawowy problem uczniów z terenów wiejskich
Języki obce, a wśród nich najbardziej popularny język angielski (80% uczniów wybiera ten język na egzaminie gimnazjalnym), to największy problem uczniów z terenów wiejskich. Analiza wyników egzaminów gimnazjalnych na przestrzeni ostatnich kilku lat (na podstawie danych CKE), przedstawiona w raporcie EFRWP pt. „Angielski – czyja szansa?” pokazała, że pomiędzy uczniami ze szkół wiejskich i miejskich nie ma istotnych różnic w wynikach z egzaminu humanistycznego i matematyczno-przyrodniczego. Natomiast znaczne dysproporcje występują w wynikach egzaminu z języka angielskiego (dane CKE za lata 2007/2008 i 2009/2010). Różnica ta wyniosła nawet 6,5 pkt. Również tegoroczne wyniki egzaminów gimnazjalnych nie nastrajają optymizmem: średnie wyniki z języka angielskiego uczniów z terenów wiejskich były o blisko 7 pkt. niższe od wyników uczniów ze szkół w dużych miastach.
„Jest to niebezpieczny trend, który może pogłębiać się w następnych latach. Problem staje się tym bardziej naglący, że już w rozpoczynającym się roku szkolnym wyniki z egzaminu z języka obcego będą wliczane do średniej kwalifikującej do szkoły ponadgimnazjalnej. Uczniowie z trenów wiejskich, z powodu gorszych wyników z egzaminu językowego, będą mieli mniejsze szanse w dostępie do dobrych szkół licealnych czy techników” – komentuje Krzysztof Lipiński, Zastępca Dyrektora Generalnego Europejskiego Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.
Program Youngster w roku szkolnym 2011/2012
Celem programu Youngster jest niwelowanie różnic i wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich. W programie uczestniczą uczniowie trzecich klas gimnazjalnych. W ramach programu, w ciągu roku szkolnego prowadzone są dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka angielskiego, w podziale na niewielkie, 10-15-osobowe grupy, w wymiarze 90 godz. lekcyjnych dla każdej z grup. Grupy są tworzone stosownie do umiejętności językowych uczniów. Do tej pory z dodatkowych zajęć języka angielskiego skorzystało ponad 8,5 tys. uczniów z całej Polski. W roku szkolnym 2011/2012 w programie weźmie udział 145 szkół z 99 gmin. W województwie lubelskim będzie uczestniczyć 14 szkół z następujących gmin: Baranów, Dębowa Kłoda, Gościeradów, Horodło, Jeziorzany, Lubycza Królewska, Rejowiec Fabryczny, Rossosz, Stary Brus, Tarnawatka i Wisznice.
Skuteczność dzięki zaangażowaniu
Program Youngster skonstruowany jest tak, że angażuje wszystkie podmioty mające wpływ na proces edukacyjny ucznia, tj. gminę, szkołę, nauczycieli prowadzących zajęcia i samych uczniów. Gmina odpowiada za zapewnienie odpowiednich warunków do nauki (pomieszczenia, dowozy, itp.), nauczyciel dba o jakość i ciekawą formułę lekcji (w tym celu przechodzi odpowiednie szkolenia Fundacji EFRWP, ma także stałe wsparcie merytoryczne i dydaktyczne), uczeń uczestniczy w zajęciach o atrakcyjnej formule, uczy się dla siebie, a nie dla ocen. Program z sukcesami realizowany jest już od pięciu lat, czego najlepszym potwierdzeniem są wyniki osiągane przez uczestników programu na egzaminach gimnazjalnych. Uzyskują oni wyniki o około 2,5 – 3 pkt. wyższe niż średnie wyniki pozostałych uczniów ze szkół wiejskich. W ramach programu w ciągu roku szkolnego prowadzone są dodatkowe zajęcia lekcyjne z języka angielskiego, w podziale na niewielkie, 10-15-osobowe grupy, w wymiarze 90 godz. lekcyjnych dla każdej z grup. Grupy są tworzone stosownie do umiejętności językowych uczniów. Fundacja EFRWP w ramach programu finansuje wynagrodzenie nauczycieli prowadzących dodatkowe zajęcia oraz niezbędne im pomoce dydaktyczne, podręczniki dla uczniów, nagrody (dla uczniów i nauczycieli) w konkursach organizowanych w ramach programu, certyfikaty, a także zapewnia wyposażenie biblioteki szkolnej. Fundusz zapewnia także przygotowanie merytoryczne nauczycieli do prowadzenia zajęć poprzez organizację szkoleń, dostęp do platformy e-learningowej „e-Youngster” oraz możliwość stałej konsultacji dydaktycznej i merytorycznej z metodykami Wydawnictwa Macmillan. W tym roku szkolenia metodyczne dla nauczycieli odbyły się w dniach 18-20 sierpnia w Jachrance koło Warszawy. Uczestniczyło w nich ponad 160 nauczycieli biorących udział w tegorocznej edycji programu. Podczas uroczystej kolacji, 7 najlepszych nauczycieli zostało nagrodzonych za całokształt pracy (m.in. za wyniki w nauczaniu, udział w szkoleniach oraz udział uczniów w projektach i konkursach klasowych, a także frekwencję uczniów na zajęciach,) w roku szkolnym 2010/2011. Wyróżnieni nauczyciele otrzymali notebooki. Szczegółowe informacje o Programie Youngster można znaleźć na stronie internetowej www.youngster.pl oraz na stronie Fundacji www.efrwp.pl. Dodatkowo, od 1 września, zostanie uruchomiony fun page programu Youngster na Facebooku. Będzie to kolejne narządzie, które ma za zadanie wspomóc budowę „społeczności Youngster”.
Od roku szkolnego 2011/2012 sponsorem programu Youngster jest firma Hamelin – producent artykułów papierniczych dla szkoły i biura, właściciel m.in. marki Oxford. Firma ufundowała zestawy papiernicze dla nauczycieli i wyprawki szkolne dla dzieci.
TagiFEFRWP język obcy program Youngster
Sprawdź również
Czy urodziłaś się w latach 1951-1970? Zbadaj się i zyskaj spokój! Zachęć do badania bliskie osoby w podobnym wieku.
Wraz z nastaniem 2020 roku LUX MED kontynuuje akcję bezpłatnych badań mammograficznych dla Pań w …