Na ulicach i torach województwa lubelskiego pojawia się coraz więcej nowoczesnych środków transportu publicznego. Zostały one zakupione z funduszy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013. Szynobusy, potocznie zwane autobusami szynowymi o napędzie spalinowym, w porównaniu z tradycyjnymi pociągami osiągają większe prędkości przy mniejszym zużyciu paliwa. Te z województwa lubelskiego są nie tylko przyjazne środowisku, ale również zapewniają warunki jazdy odpowiadające standardom europejskim. Szynobusy na Lubelszczyźnie zapewniają efektywne i ekologiczne przewozy kolejowe.
By w pełni wykorzystać infrastrukturę województwa oraz by sprostać oczekiwaniom podróżujących, władze postawiły na autobusy szynowe nowej generacji. Dzięki dofinansowaniu w ramach projektu „Zakup taboru kolejowego do przewozów pasażerskich” z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego na lata 2007-2013, lubelskie ma teraz do dyspozycji 10 szynobusów. W grudniu 2010 roku odebrano ostatni z zamówionych autobusów szynowych typu 218Md (SA134-19). Dwuczłonowe pojazdy przeznaczone zostały do wykonywania regionalnych kolejowych przewozów osób – dysponują 130 miejscami siedzącymi i 130 stojącymi.
W celu dostosowania ich do standardów obowiązujących w Unii Europejskiej zostały wyposażone w: klimatyzację przedziału pasażerskiego i kabiny maszynisty, monitoring wizyjny wnętrza i otoczenia pojazdu, miejsce do przewozu rowerów oraz udogodnienia zapewniające odpowiednie warunki podróży osobom niepełnosprawnym.
Wartość projektu wyniosła ogółem 36 mln zł. Pojazdy zostały wykonane i dostarczone do Lublina przez Konsorcjum, w skład którego weszły: Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ,,Mińsk Mazowiecki” Spółka Akcyjna i Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna Holding.
W ramach RPO WL znalazły się również fundusze na zakup nowych autobusów dla Zamościa, Białej Podlaskiej i Kraśnika. Zamość i Biała Podlaska pozyskały finansowanie na kupno 12 klimatyzowanych, zasilanych ekologicznym gazem CNG autobusów z monitoringiem i systemem informacji pasażerskiej. Kraśnik dysponował będzie 5 nowymi autobusami. Wszystkie będą przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone w system monitoringu, informacji pasażerskiej, urządzenia GPS i tzw. „ciepły przycisk” zapobiegający wychładzaniu się autobusów w zimowe dni.
Wyspecjalizowana infrastruktura transportowa na terenie województwa ma duże znaczenie zarówno dla rozwoju regionu, jak i wzrostu mobilności, wygody oraz bezpieczeństwa mieszkańców.
W ubiegłym roku dofinansowanie na miejski transport publiczny otrzymały miasta Lublin, Zamość, Chełm, Kraśnik, Puławy i Biała Podlaska. Łącznie na ten cel przeznaczono ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego 71,5 mln złotych.
Tagiautobus lubelszczyzna RPO szynobus
Sprawdź również
„Mamy 4+” już z wypłatami
Ponad dwa tysiące kobiet z województwa lubelskiego otrzymuje już świadczenie Mama4+ z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. …