piątek , 22 listopada 2024
Home / Edukacja / Nie ma fizyki bez doświadczeń

Nie ma fizyki bez doświadczeń

laboratorium

Roger Bate, znany wydawca i dyrektor “European Science and Environment Forum”, przeprowadził wśród podróżnych metra w Londynie ankietę:

„Przemysł rutynowo używa w procesach chemicznych substancji o nazwie dwuwodorek tlenu. Stosuje się ją w dużych ilościach, co prowadzi do jej ubytków i rozpraszania w środowisku, dostaje się ona do rzek i do naszego pożywienia. Stanowi też główny składnik kwaśnych deszczów i przyczynia się do erozji. Substancja ta zmniejsza skuteczność hamulców samochodowych, a w stanie gazowym jest głównym gazem cieplarnianym. Może ona spowodować nadmierne pocenie się i wymioty. Przypadkowe dostanie się jej do płuc może być przyczyną śmierci. Dwuwodorek tlenu znaleziono w guzach pacjentów umierających na raka. Czy używanie tej substancji winno być ograniczone przepisami wydanymi przez rząd brytyjski lub Unię Europejską. Spośród 123 ankietowanych osób tylko 5% odpowiedziało NIE, 19% – NIE WIEM, 76% natomiast TAK.”

– To tylko dowód na to, jak bardzo uczymy się schematycznie i bez zrozumienia istoty rzeczy – podczas spotkania z fizykami ze szkół ponadgimnazjalnych żartował Krzysztof Horodecki, 12 stycznia br. w sali Consulatus zamojskiego ratusza. Krzysztof Horodecki to ekspert współpracujący z Ministerstwem Edukacji Narodowej, współtwórca nowej podstawy programowej, czynny nauczyciel, autor wielu podręczników i zbiorów zadań do fizyki.

Ten niebezpieczny dla życia i zdrowia dwuwodorek tlenu to oczywiście woda. Czy wyniki byłyby podobne w Polsce i Zamościu? Niewiadomo. Wiadomo jednak, że nowa podstawa programowa zakłada opieranie się w liceum na tym, co uczeń przyswoił w gimnazjum. Gimnazjum ma być dobrym fundamentem do dalszej edukacji przedmiotowej w liceum czy technikum. Wiadomo także, że zgodnie z nową podstawą programową uczeń podczas zajęć fizyki powinien jak najwięcej wykonywać doświadczeń, a przy nauce nawet najbardziej skomplikowanych zjawisk nauczyciel przekazując wiedzę powinien posługiwać się prostymi i z życia wziętymi przykładami. Wg nowej podstawy będą zdawać egzaminy zewnętrzne już w bieżącym roku gimnazjaliści a za trzy lata maturzyści. Budzi kontrowersje wśród nauczycieli, czemu dali wyraz uczestnicy spotkania, liczba godzin nauczania fizyki. O ile uczeń nie wybierze zakresu rozszerzonego jest to 30 godzin tego przedmiotu przez 3 lata w szkole ponadgimnazjalnej.

– Po historii – fizyka i kolejne przedmioty – zapowiada cykl spotkań z nauczycielami dr Bogdan Klimczuk, dziekan Wydziału Zarządzania i Administracji w Zamościu. W ten sposób Zamojskie Forum Szkół Innowacyjnych proponuje płaszczyznę spotkań i wymiany poglądów pomiędzy nauczycielami a metodykami przedmiotowymi oraz ekspertami Ministerstwa Edukacji Narodowej, w kontekście nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. W roku 2012 młodzież gimnazjalna zdawać będzie nowy egzamin końcowy, już dzisiaj przez wielu nazywany „małą” maturą (istotne podobieństwo to np. jednoczesne i obowiązkowe zdawanie poziomu podstawowego i rozszerzonego). Zaś od przyszłego roku szkolnego zmienia się program kształcenia w szkołach ponadgimnazjalnych, aż do nowej matury za trzy lata włącznie. Przed nauczycielami i szkołami wiele wyzwań Seminaria przedmiotowe, w ramach Zamojskiego Forum Szkół Innowacyjnych, organizują: Zamojskie Towarzystwo Oświatowe, Zespół Szkół Społecznych im. Unii Europejskiej w Zamościu i CIE  Europe Direct Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Zamościu.

Sprawdź również

Letnie warsztaty bronioznawcze dla dzieci i młodzieży

Muzeum Fortyfikacji i Broni Arsenał zaprasza dzieci i młodzież do udziału w letnich warsztatach bronioznawczych. …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglą…darki. Więcej informacji.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close