piątek , 22 listopada 2024
Home / Blisko nas / Poseł Sławomir Zawiślak pyta – Minister Sławomir Nowak musi odpowiedzieć

Poseł Sławomir Zawiślak pyta – Minister Sławomir Nowak musi odpowiedzieć

zawislakPoseł na Sejm RP, Sławomir Zawiślak postanowił złożyć interpelację do Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Sławomira Nowaka, w sprawie katastrofy kolejowej pod Szczekocinami. Przypominamy, że interpelacja poselska jest jedną z form kontroli parlamentarnej. Polega na wystosowaniu pisemnego pytania kwestionującego działania, politykę przez posła – poprzez Marszałka Sejmu – do Prezesa Rady Ministrów lub konkretnego ministra. Sławomir Nowak ma 21 dni na udzielenie odpowiedzi.

Publikujemy pełną treść zapytania:Tragiczna katastrofa kolejowa pod Szczekocinami, która miała miejsce 3 marca br., w wyniku której w czołowym zderzeniu pociągów śmierć poniosło 16 osób a 50 zostało rannych, to ogromne nieszczęście dla rodzin ofiar i poszkodowanych, jak i dla całej kolejarskiej braci. Należy podkreślić, że na swych posterunkach poległo pięciu kolejarzy zatrudnionych na różnych stanowiskach i w różnych spółkach kolejowych. Prezydent Bronisław Komorowski ogłosił żałobę narodową na terenie całego kraju. Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych oraz Prokuratura po długotrwałych badaniach zapewne ustali przyczyny jak i winnych tego wypadku. Otrzymuję jednak informacje od środowisk kolejowych, które chcę zasygnalizować, ponieważ po wnikliwym przeanalizowaniu uważam, że mogą mieć bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu kolejowego ze szczególnym uwzględnieniem w/w katastrofy kolejowej.

Przypomnę w tym miejscu katastrofę sprzed lat, kiedy to doszło do czołowego zderzenia pociągów „ Giewont” i „ Sawa”, w wyniku której zginął maszynista jednego z tych pociągów. Według ustaleń przyczyną tego wypadku było przejechanie sygnału „Stój” na semaforze przez jeden z tych pociągów. W 2011 roku miała miejsce modernizacja linii kolejowej nr 64 Kozłów – Koniecpol, w trakcie której przeprowadzono między innymi modernizację urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego na posterunku odgałęźnym Starzyny. W feralnym dniu 3 marca bieżącego roku pociąg „ Jan Matejko” przy zjeździe z Centralnej Magistrali Kolejowej łącznicą nr 570 Psary- Sarzyny właśnie w Sarzynach (w chwili obecnej z nie ustalonych przyczyn) został skierowany na niewłaściwy tor i doszło do tragicznego w skutkach zderzenia z pociągiem „ Brzechwa”. Pragnę zwrócić uwagę, że w kontekście w/w niedawnej modernizacji urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego to urządzenia te powinny działać prawidłowo i bezawaryjnie. Jednak jak zostałem poinformowany przez środowisko kolejarskie już kilkanaście dni po tragicznej katastrofie w dniu 17.03.2012 roku na tym samym posterunku Sarzyny miała miejsce całkowita przerwa w ruchu pociągów, która trwała około godzinę, której przyczyną była usterka jednego z rozjazdów. Usterka ta była na tyle poważna, że dyżurna ruchu nawet na gruncie, ręcznie miała trudności z obsługą tego rozjazdu. W wyniku zaistniałej przerwy w ruchu cztery pociągi doznały opóźnień, w tym między innymi pociąg relacji Kraków-Gdynia opóźniono o 55 minut. Należy podkreślić w tym miejscu, że jest to bezpośrednie sąsiedztwo Centralnej Magistrali Kolejowej, po której jak wiadomo pociągi pasażerskie kursują z prędkością 160 km/h a w niedalekiej perspektywie przewidziane jest osiągnięcie jeszcze wyższych prędkości, co związane jest z zakupem nowoczesnych składów zespolonych dla PKP Intercity.

W związku z powyższym, zauważając kolejne medialnie podnoszone kwestie dotyczące groźnych zaniedbań w infrastrukturze kolejowej oraz w trosce o bezpieczeństwo ruchu pociągów, jak i ze względu na pamięć ofiar tej tragicznej katastrofy kolejowej proszę Pana Ministra o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1. Czy w związku ze zbliżającym się EURO 2012 i trwającymi pracami modernizacyjnymi linii kolejowych, jak i towarzyszącej infrastruktury kolejowej nie zachodzi obawa, że prace te są wykonywane w nadmiernym pośpiechu bez zachowania niezbędnych wymogów w tym zakresie?

2. Czy w świetle wyżej przedstawionych okoliczności można z całą pewnością stwierdzić, że przed laty w katastrofie pociągów „Giewont” i „Sawa” winę ponosi maszynista jednego z tych pociągów, który notabene przypłacił to swym życiem, czy może również przyczyną pośrednią lub bezpośrednią były wadliwie działające urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego?

3. Dlaczego i czym się kierowano rezygnując z obowiązku osygnalizowania czoła pociągu to jest lokomotywy pociągu jadącego po torze niewłaściwym sygnałem Pc 2 ( dwie lub trzy latarnie, z których górna i prawa w kierunku jazdy są ze światłem białym, lewa zaś z czerwonym)? Ta istotna zmiana chyba nic nie kosztuje, ale skutecznie pozbawia dodatkowego, wizualnego zabezpieczenia, a w sytuacji krytycznej znacznie ogranicza możliwość właściwej reakcji maszynistów?

4. Dlaczego i czym się kierowano zmieniając obowiązującą od lat w przepisach kolejowych definicję „toru niewłaściwego” na „tor przeciwny do zasadniczego”?

5. Czy w kontekście wadliwego działania urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego na liniach magistralnych można przypuszczać, że na liniach o mniejszym znaczeniu urządzenia te są w jeszcze gorszym stanie technicznym?

Sprawdź również

mammografia zamosc

Czy urodziłaś się w latach 1951-1970? Zbadaj się i zyskaj spokój! Zachęć do badania bliskie osoby w podobnym wieku.

Wraz z nastaniem 2020 roku LUX MED kontynuuje akcję bezpłatnych badań mammograficznych dla Pań w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglą…darki. Więcej informacji.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close