piątek , 22 listopada 2024
Home / Blisko nas / Cała prawda o Polkach – wyniki badania „Polki same o sobie”

Cała prawda o Polkach – wyniki badania „Polki same o sobie”

kobietaJakie są Polki? Bardzo rodzinne, a jednocześnie liberalne światopoglądowo. Zadowolone z życia, ale też zmęczone i zestresowane. Dla 56% z nich najważniejsze w życiu jest bycie dobrą gospodynią domową, żoną i matką. Udane życie rodzinne wpływa na poczucie szczęścia 96% Polek. Jednocześnie 93% Polek uważa, że ludzie powinni mieć prawo do stosowania środków antykoncepcyjnych, 88% – jest za dostępem do in-vitro, 56% opowiada się za możliwością wyboru odnośnie dokonania aborcji, a połowa respondentek popiera eutanazję. Co istotne, ponad połowa Polek nie znajduje w polskim parlamencie partii odpowiadającej ich poglądom – co trzecia nie wie, na którą partię by zagłosowała, a aż 21% w ogóle nie poszłaby do urn. Badanie „Polki same o sobie”, z którego pochodzą najnowsze dane dotyczące współczesnych Polek zostało zrealizowane wspólnie przez agencję Garden of Words i Dom Badawczy Maison.

Celem badania było poznanie i zrozumienie dzisiejszych Polek, ich światopoglądu, motywów podejmowanych przez nie decyzji, oczekiwań, życia codziennego oraz wielu związanych z nim aspektów takich jak: postrzeganie siebie i świata, wartości, rodzina, wychowanie dzieci, zdrowie i uroda, seks, praca, polityka, gospodarka, biznes… „Polki same o sobie” to pierwsze tak kompleksowe i szeroko zakrojone badanie, które pozwala na stworzenie współczesnego i możliwie pełnego obrazu Polek.

Przeprowadzone badanie pokazało, że współczesna Polka się zmienia, jest w okresie transformacji od tradycyjnej gospodyni domowej, nastawionej na dbanie o dom, dzieci i męża – elementy takiego obrazu siebie są cały czas dla wielu Polek bardzo ważne – do Polki nowoczesnej, światowej, świadomej swojej wartości, potrzeb, która wie czego chce i dąży do tego w swoim życiu – mówi prof. Dominika Maison, ekspert w zakresie badań potrzeb i zachowań konsumenckich, wykładowca uniwersytecki, autorka licznych artykułów i książek, w tym najnowszej – „Polak w świecie finansów”, założycielka Domu Badawczego Maison, specjalizującego się w badaniach marketingowych o charakterze strategicznym.

Wyniki badania są żywym obrazem sytuacji społecznej i dowodem głębokich przemian, jakie dzieją się w naszym społeczeństwie.  Kobiety – kiedy mają głos – mówią jasno i rzeczowo o swoich potrzebach, wizji świata, biznesu i polityki. Badanie potwierdziło także to, co dla mnie i wielu fachowców wydaje się oczywiste, a co ciągle nie znajduje odzwierciedlenia w działaniach marketingowych – nie ma jednej grupy docelowej o nazwie „KOBIETA”, a motywacje, preferencje oraz zachowania konsumenckie Polek są

tak różnorodne, jak one same –– mówi Katarzyna Pawlikowska, współzałożycielka Garden of Words, ekspert w dziedzinie kobiecych motywacji i autorka pierwszej polskiej publikacji na temat marketingu skierowanego do kobiet „Czujesz… czyli o komunikacji marketingowej i sprzedaży skierowanej do kobiet” (CeDeWu, 2011). To, co z pewnością łączy współczesne Polki to  świadomość swoich pragnień, otwartość na świat i zdeterminowanie. Mają jasno określone priorytety i chcą decydować o swoim życiu, bez względu na to, czy postawiły na karierę zawodową czy zdecydowały się realizować jako matki i gospodynie domowe.

Jakie są zatem współczesne Polki?

„Polki same o sobie” – wybrane wyniki z ogólnopolskiego badania:

Zadowolenie z życia

Jak wynika z badania, Polki są zadowolone ze swojego życia (średnia 76 na skali od 1 do 100). 56% spośród nich twierdzi, że w ciągu ostatniego roku często czuła się szczęśliwa, z czego 96% z powodu udanego życia rodzinnego, 92% dzięki codziennym małym przyjemnościom, zaś 91% z powodu posiadania przyjaciół

i znajomych. Jednocześnie aż 45% respondentek na co dzień czuje się zmęczona, a 34% – zestresowana. Najczęstszymi przyczynami złego samopoczucia u Polek i przyczyną codziennych zmartwień są przede wszystkim finanse (65% wskazań), troska o bliskich (63%) i własne zdrowie (50%). Mniej niż 1/3 Polek

jako bolączki dnia codziennego wymieniła złe relacje z partnerem (29% wskazań) oraz problemy wychowawcze z dziećmi (27%).

Życie prywatne i rodzinne

Rodzina i wszystkie aspekty życia z nią związane znajdują się najwyżej na liście priorytetów Polek. Dla 56%

z nich najważniejsze w życiu jest bycie dobrą gospodynią domową, żoną i matką. Znacznie mniej, bo 28% na pierwszym miejscu stawia bycie atrakcyjną kobietą. Tylko co 6 Polka (16 %) chciałaby zrobić karierę

i odnieść sukces zawodowy. Jak wynika z badania, przeważająca większość obowiązków domowych (odprowadzenie dzieci do szkoły, pomaganie w odrabianiu lekcji, etc.) spoczywa na kobietach – jest tak

w 2/3 rodzin. Jednocześnie aż 85% ankietowanych chciałaby, żeby w ich małżeństwach kobieta

i mężczyzna wspólnie zajmowali się domem, a 91% Polek uważa, że obowiązki domowe powinny być równo dzielone między członków rodziny

Liberalny światopogląd

Współczesne Polki wykazują znaczny liberalizm poglądów – 93% uważa, że ludzie powinni mieć prawo

do stosowania środków antykoncepcyjnych, 88% – jest za dostępem do in-vitro, 56% opowiada się

za możliwością wyboru odnośnie dokonania aborcji, a połowa respondentek – eutanazji. Sporym przyzwoleniem cieszą się także związki homoseksualne – prawo do bycia w podobnych relacjach partnerskich akceptuje 63% Polek, nieco mniejszym poparciem cieszą się małżeństwa homoseksualne – 41% badanych jest za. Polki są natomiast przeciwne adopcji dzieci przez pary tej samej płci – 61% spośród ankietowanych nie popiera tego typu praktyk.

Polityka i gospodarka

Ponad połowa Polek nie znajduje w polskim parlamencie partii odpowiadającej ich poglądom – co trzecia nie wie, na którą partię by zagłosowała, a aż 21% w ogóle nie poszłaby do urn. Jako najważniejsze tematy, którymi powinien się zając rząd, Polki wymieniają kwestie zdrowia, pracy, a w dalszej kolejności polityki społecznej i edukacji. Jednocześnie są bardzo dumne z bycia Polkami (92% respondentek)

oraz członkiniami lokalnych społeczności (89%).

Praca i finanse

Na pytanie „Co jest najważniejsze w pracy?” Polki najczęściej wskazują wysokie zarobki (70%), stabilizację oraz pewność zatrudnienia, a także miłą atmosferę (po 42% odpowiedzi). Zaledwie co siódma Polka przywiązuję wagę do tego, by praca była spokojna i bezstresowa, a co dwunasta – by praca pozwalała

na kreatywność. Aż 78% ankietowanych uważa, że w Polsce jest łatwiej zrobić karierę mężczyźnie

niż kobiecie, a 82%, że mężczyźni z zasady zarabiają więcej niż kobiety na tych samych stanowiskach. Niespodziewanie otrzymane 10 tys. złotych Polki wydałyby na wakacje (54%) oraz na remont mieszkania/ domu (31%). Dwie na sto Polek przeznaczyłaby taką kwotę na operację plastyczną. Nie zwracając uwagi

na ograniczenia finansowe wymarzone wakacje 19% Polek spędziłoby na południu Europy –

w Grecji, Hiszpanii, Chorwacji, we Włoszech. Co jednak ciekawe – dla 18% idealnymi wakacjami byłby wczasy w Polsce – nad Bałtykiem, w Tatrach, na Mazurach. Tylko jedna na sto Polek wymarzone wakacje spędziłaby we własnym domu lub na działce.

Polki korzystają z nowych technologii

Polki są coraz bardziej nowoczesne – 84% z nich ma dostęp do komputera, 72% z nich korzysta regularnie

z Internetu, a 24% korzystających z Internetu łączy się z siecią przez telefon komórkowy (6% często,

zaś 18% – sporadycznie).

Zdrowie i uroda

Aż 59% respondentek pozytywnie ocenia swój stan zdrowia. 70% Polek w ciągu ostatniego roku była

u dentysty. Znacznie mniej korzysta z badań kontrolnych – zaledwie 39% spośród ankietowanych

w ostatnim roku wykonała badanie cytologiczne, a jeszcze mniej (23%) zdecydowała się na mammografię lub USG piersi. 41% respondentek chętnie korzysta z prywatnej służby zdrowia. Jednocześnie chciałoby

z niej korzystać aż 34% z tych kobiet, które obecnie nie mają do niej dostępu.

66% Polek jest zadowolona ze swojego stylu ubierania, ponad połowa jest także usatysfakcjonowana wyglądem swoich włosów i skóry. Ponad połowa Polek przynajmniej raz w życiu stosowała dietę odchudzającą. 79% badanych deklaruje, że przyjemność sprawia im dbanie o siebie – chodzenie

do fryzjera, stosowanie maseczek, itp., jednak robią to bardzo rzadko – kosmetyczkę Polki odwiedzają średnio 1 do 2 razy w roku, fryzjera nieco częściej – średnio raz na 2-3 miesiące. Wśród najczęściej używanych kosmetyków Polki wymieniają – dezodorant (77% ankietowanych stosuje go regularnie), krem do twarzy, (74%), perfumy (63%) i odżywkę do włosów (59%).

Polki o mężczyznach, seksie i życiu intymnym

Wskazanie pary najseksowniejszych Polaków sprawiało Polkom spore trudności. Aż 29% nie potrafiło wymienić znanej Polki, która stanowiłaby dla nich symbol seksu. Jedna czwarta kobiet nie umiała wybrać najseksowniejszego ze znanych Polaków. Zdania były bardzo podzielone, najwięcej, ale tylko 6% wskazań zdobył Maciej Zakościelny, po 5% – Paweł Małaszyński, Bogusław Linda i Michał Żebrowski. Idealny mężczyzna według współczesnych Polek jest opiekuńczy, czuły (po 92% wskazań), zadbany

i inteligentny (po 90% wskazań). Najseksowniejszymi Polkami okazały się Anna Mucha, Doda (po 5%), Małgorzata Socha (4%) i Małgorzata Kożuchowska (3%). Pomimo bardzo liberalnego światopoglądu Polki niechętnie mówią o swoim życiu intymnym. Niemniej jednak aż 87% osób, które zdecydowały się otwarcie mówić o seksie deklaruje, że go lubi (62% wszystkich badanych), a jedna trzecia współżyje co najmniej raz w tygodniu.

„Polki same o sobie” to wspólny projekt agencji Garden of Words, pierwszej w Polsce i jednej z pierwszych na świecie agencji specjalizujących się w komunikacji marketingowej i działaniach PR-owych uwzględniających kobiece kody komunikacji oraz Domu Badawczego Maison, profesjonalnej firmy badawczej, specjalizującej się w badaniach marketingowych o charakterze strategicznym, tworzonych i realizowanych w kontekście szerszej wiedzy z zakresu zachowań konsumenckich, psychologii reklamy, psychologii emocji. Badanie „Polki same o sobie” zostało przeprowadzone w lipcu i sierpniu 2012 roku, na reprezentatywnej próbie Polek w wieku od 18 do 70 lat.

_______________________________________________

Agencja Garden of Words – założona w 2007 roku, pierwsza w Polsce i jedna z pierwszych na świecie, agencja specjalizująca się w komunikacji marketingowej i działaniach PR, uwzględniających kobiece kody komunikacji. Umiejętność komunikacji do wszystkich ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań kobiet sprawia, że działania agencji są podwójnie skuteczne. W szerokiej ofercie firmy znajdują się m.in. kompleksowa realizacja i planowanie strategii marketingowych i komunikacyjnych, koordynacja i wsparcie projektów CSR, kreacja i organizacja eventów oraz akcji ambientowych, a także produkcja różnego rodzaju materiałów kreatywnych, bannerów, ulotek i materiałów filmowych. W ciągu 5 lat swojej działalności na polskim rynku agencja Garden of Words zbudowała rozpoznawalną i uznaną markę. O jej silnej pozycji świadczy nie tylko bogate portfolio klientów, wśród których znajdują się najbardziej znane i cenione firmy na świecie, ale także liczne nagrody otrzymane w krajowych i międzynarodowych konkursach. Agencja Garden of Words jest m.in. dwukrotnym zdobywcą prestiżowych statuetek Stevie Awards nazywanych Oskarami w świecie biznesu, które otrzymała w latach 2011 i 2012 za zrealizowane projekty z zakresu CSR.

www.gardenofwords.pl

Dom Badawczy Maison – agencja badań marketingowych założona w 2005 roku przez Dominikę Maison. Prowadzi badania marketingowe o charakterze strategicznym, tworzone i realizowane w kontekście szerszej wiedzy z zakresu zachowań konsumenckich, psychologii reklamy, psychologii emocji i motywacji. Zespół Domu Badawczego Maison składa się z doświadczonych badaczy – psychologów i socjologów, którzy podejmują się rozwiązania problemów marketingowych w wielu obszarach i wspierają klientów na wszystkich etapach życia produktu od eksploracji (poznanie konsumenta i jego potrzeb, motywów, barier; diagnoza sytuacji rynkowej; zrozumienie tożsamości produktu), przez testowanie (badanie potencjału koncepcji pozycjonowania; testowanie produktu; test komunikacji) po monitorowanie kondycji marki i produktu (sprawdzanie poziomu satysfakcji klientów; monitorowanie zachowań w miejscu sprzedaży; diagnoza problemów przy spadkach sprzedaży i zahamowaniu wzrostu). Dom Badawczy Maison specjalizuje się w trzech obszarach badań: badaniach segmentacyjnych, etnograficznych oraz badaniach komunikacji. Agencja dysponuje również wachlarzem metod autorskich – za jedną z nich RELEVANT AWARENESS MEASUREMENT (RAM) w 2011 roku otrzymała nagrodę Impactor.

www.maison.pl

Sprawdź również

mammografia zamosc

Czy urodziłaś się w latach 1951-1970? Zbadaj się i zyskaj spokój! Zachęć do badania bliskie osoby w podobnym wieku.

Wraz z nastaniem 2020 roku LUX MED kontynuuje akcję bezpłatnych badań mammograficznych dla Pań w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglą…darki. Więcej informacji.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close