Kompetencje kluczowe – czym są i dlaczego powinny być dla nas ważne?
Czy pracodawcy kształcą swoich pracowników z zakresu kompetencji kluczowych?
Jak motywować pracowników do dokształcania się w tym zakresie?
Jak w atrakcyjny sposób uczyć kompetencji kluczowych?
Zagadnienia te, między innymi, znajdują się w centrum zainteresowania partnerów projektu „Jak lepiej komunikować i identyfikować potrzeby szkoleniowe w zakresie kompetencji kluczowych pracowników” („BEtter COMmunicate and Identify training Needs of basic skills for Workers” – BECOMIN). Projekt ma na celu zwiększenie świadomości i wiedzy wśród pracowników, pracodawców/przedsiębiorstw i organizacji szkoleniowych na temat komunikacji, identyfikacji
i analizy potrzeb szkoleniowych w zakresie podstawowych umiejętności, czyli kluczowych kompetencji pracowników.
Projekt BECOMIN jest realizowany od początku sierpnia 2012 r. do końca lipca 2014r. przez Deinde Sp. z o.o. z Lublina wraz z pięcioma organizacjami partnerskimi zajmującymi się zawodowym kształceniem dorosłych: Institut National de Formation et de Recherche sur l’Education Permanente (Francja), Büro für berufliche Bildungsplanung (Niemcy), Bergen Voksenopplæring (Norwegia), BEST Institut für berufsbezogene Weiterbildung und Personaltraining GmbH (Austria), La Chôm’Hier AID asbl (Belgia). Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Uczenie się przez całe życie, podprogramu Leonardo da Vinci.
Różnorodność organizacji partnerskich umożliwia spojrzenie na problematykę kompetencji kluczowych z różnych perspektyw – organizacji szkoleniowej, trenera, pracodawcy, przedsiębiorcy czy pracownika. Partnerzy wspólnie postawili tezę, iż w Europie rośnie liczba obywateli, którzy nie posiadają kompetencji kluczowych na wystarczającym poziomie, ułatwiającym przystosowanie się do ciągle pojawiających się zmian w życiu zawodowym i codziennym. Tymczasem kompetencje kluczowe są niezbędne, by zdobyć pracę, osiągnąć satysfakcję zawodową, być aktywnym obywatelem i czuć się dobrze w obecnym społeczeństwie opartym na wiedzy.
W ciągu dwóch lat realizacji projektu, organizacje partnerskie będą wymieniać się doświadczeniami i praktykami, dyskutować w trakcie spotkań lokalnych oraz międzynarodowych, by razem znaleźć sposoby efektywnych metod kształcenia w zakresie kompetencji kluczowych. Głównym rezultatem projektu będzie zestaw dobrych praktyk porównujący sytuacje w różnych krajach europejskich i przedstawiający najbardziej skuteczne rozwiązania i praktyki dotyczące procesu szkolenia z zakresu kompetencji kluczowych.
W ramach tego typu projektów istotną rolę odgrywa również możliwość promocji danego miasta, regionu czy kraju, w tym przypadku promocji Lublina i Polski wśród przedstawicieli krajów partnerskich, zwłaszcza dzięki międzynarodowemu spotkaniu, które odbędzie się w Lublinie w czerwcu 2013r. Oprócz podstawowych informacji na temat naszego regionu i jego mieszkańców, partnerzy poznają zasady funkcjonowania lokalnych organizacji działających w sektorze zawodowego kształcenia dorosłych. Dzięki takim międzynarodowym inicjatywom, organizacje, ich pracownicy i słuchacze mają również możliwość poznania różnych metod pracy w placówkach kształcenia dorosłych, wymiany doświadczeń, komunikowania się w językach obcych, a także poznania kultury i tradycji innych krajów.
Deinde Sp. z o.o. jest firmą działającą w sektorze edukacji dorosłych. Powstała na bazie wieloletniego doświadczenia i wiedzy osób zajmujących się organizacją usług szkoleniowych. Jest członkiem Polskiej Izby Firm Szkoleniowych.