Wszystkie zeszłoroczne inwestycje drogowe w Gminie Zamość zostały zakończone. Niestety, niektóre tylko do połowy. Powód? Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie honoruje miejscowych przepisów gminy.
Problem pojawił się już w 2013 roku. To właśnie, wtedy zakończyła się przebudowa jednej z dróg gminnych w Kalinowicach. Mowa tutaj o drodze nr 112235L położonej wewnątrz osiedla domów jednorodzinnych, w południowej części Kalinowic.
Łączy ona drogę krajową nr 17 z drogą gminną nr 110410L przebiegającą przez giełdę owocowo-warzywną. Dotychczasowa nawierzchnia, utwardzana materiałem kamiennym, została zastąpiona asfaltem. Drogowcy na odcinku 430 m położyli masę bitumiczną o szerokości 5 m. Ponadto, wyremontowano wjazdy do posesji i ustawiono oznakowanie. Inwestycja kosztowała w sumie 184.803,29 zł i została zrealizowana ze środków własnych budżetu Gminy. Niestety, inwestycja wydaje się być nieskończoną, gdyż nie przebudowano skrzyżowania z drogą krajową nr 17. Na realizację tych prac nie wyraziła zgody Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Lublinie. Sytuacja powtórzyła się w 2014 roku, przy remoncie drogi gminnej nr 112236L w m. Kalinowice (od numeru posesji 137 do 212). Inwestycja kosztowała Gminę Zamość 427.735,86 zł. Ta również wydaje się być niedokończona. Brakuje ok. 150 metrów nawierzchni z kostki betonowej. – Żartowaliśmy, że wykonawcy zabrakło materiałów, ale gdy okazało się, że droga nie zostanie dokończona i teoretycznie powinna być wyłączona w ruchu nie było nam już do śmiechu – mówią mieszkańcy Kalinowic.
– Problem polega na tym, że kiedy realizujemy inwestycję związane z przebudową tych dróg musimy występować do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o wydanie warunków na włączenie tych dróg w drogę krajową. Musimy mieć zgodę na połączenie drogi krajowej i gminnej. Tak się zdarza, że od 2013 roku mamy cały czas pisemne odmowy. GDDKiA nie honoruje miejscowych przepisów gminy, bo przecież w Kalinowicach mamy opracowany plan zagospodarowania przestrzennego. Plan, który był dość długo uzgadniany, ale w końcu został zatwierdzony. W tym planie włączenia tych dróg gminnych istniejących są i funkcjonują. GDDKiA oddział lubelski uważa, że ten istniejący obecnie stan jest niezgodny z prawem, że w drogę krajową nie mogą się te drogi gminne tak często włączać. Uważają, że te dwie drogi o których mowa, mają inne połączenie z siecią dróg publicznych, nie tylko poprzez drogę krajową i tutaj upierają się, że można innymi drogami tą komunikację wprowadzić. W tych miejscach każą nam postawić szlaban. Powiedziałem stanowczo, że jeżeli chcą to niech przyjadą i je postawią. Ja szlabanów nie będę stawiał. Drogi te są i funkcjonują od lat. Prawo swoją drogą, ale i administracja blokuje pewne działania – wyjaśnia Wójt Gminy Zamość Ryszard Gliwiński. – Nadal liczymy, że uda się jeszcze doprowadzić do zmiany decyzji i zakończyć zadanie.
{jathumbnail off}