26 lutego br. w Hotelu „Artis” w Zamościu odbyło się pierwsze seminarium pt. Przebieg i efekty analiz programów praktyk pedagogicznych i badań kwestionariuszowych. Seminarium otworzył JM Rektor PWSZ im. Szymona Szymonowica w Zamościu prof. dr hab. Waldemar Martyn. Profesor Martyn podziękował wszystkim za przybycie. Następnie gości powitał Prezydent Miasta Zamość Marcin Zamoyski. Pierwszym prelegentem był mgr Piotr Toczek, omawiający Cele i założenia projektu „Praktyki pedagogiczne drogą do innowacyjnego szkolnictwa”. Ponadto wykłady wygłosiły dr Dorota Pankowska (Rola praktyki pedagogicznej w przygotowaniu zawodowym nauczycieli) oraz dr Małgorzata Samujło (Cele i założenia badań realizowanych w ramach zadania: Analiza programów praktyk pedagogicznych oraz potrzeb studentów i nauczycieli, a także Praktyki pedagogiczne: doświadczenia i oczekiwania studentów oraz nauczycieli w świetle badań ankietowych). Doktor Jacek Bogucki poruszył zagadnienie Metodologicznych aspektów badań ankietowych, natomiast dr Izabella Łukasik zapoznała zgromadzonych z tematem Współdziałania podmiotów edukacyjnych w kontekście praktyk nauczycielskich.
Podsumowaniem seminarium była godzinna dyskusja, mająca na celu wyciągnięcie wniosków z analiz wyników badań ankietowych przeprowadzonych wśród 500 studentów specjalności nauczycielskiej oraz 100 nauczycieli pełniących rolę opiekunów w szkołach.
Badani studiowali na następujących uczelniach:
– Uniwersytet Marii Curie – Skłodowskiej w Lublinie;
– Politechnika Lubelska;
– Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Szymona Szymonowica w Zamościu;
– Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie
Wydział Wychowania Fizycznego i Sportu w Białej Podlaskiej;
– Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu;
– Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie;
– Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie;
– Uniwersytet Warszawski;
– Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Staszica w Pile.
Innowacyjny program praktyk dla studentów specjalności nauczycielskiej PWSZ Zamość powstanie w oparciu o wnioski płynące z analizy desk-research zawarte w raportach. Badanie kwestionariuszowe oraz karty wspomagające pozwoliły na analizę jakości i efektywności dotychczasowych programów, która również będzie podstawą opracowywania nowego programu praktyk pedagogicznych.
Seminarium zrealizowano w ramach projektu PO KL Praktyki pedagogiczne drogą do innowacyjnego szkolnictwa współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Partnerami Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Szymona Szymonowica w realizacji projektu są Urząd Miasta Zamość oraz Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych w Łodzi.
MJ