piątek , 22 listopada 2024
Home / Blisko nas / Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce nam oddać pieniędzy za wadliwy towar?

Co zrobić, gdy sprzedawca nie chce nam oddać pieniędzy za wadliwy towar?

20120805Pan Marek K. porosił nas o interwencję. Przyjechał do swojej 80-letniej mamy do Zamościa i w prezencie zakupił jej w zamojskim markecie dzbanek z wkładem filtrującym firmy BRITA. Niby nic zdrożnego – zwykła sprawa. Ale… – W domu, wykonując wszystkie czynności zgodnie z instrukcją, stwierdziłem że wyświetlacz informujący o stopniu zużycia filtra nie funkcjonuje – pisze pan Marek. – Nie można więc stwierdzić czy należy już dokonać zmiany wkładu i czy woda jest skutecznie filtrowana. Z niepełnowartościowym towarem udałem się do sklepu, w którym dokonałem zakupu i stanąłem przy ladzie Biura Obsługi Klienta. Stałem tam cierpliwie chyba kilkanaście minut aż zwróciłem uwagę kasjerki z najbliższej kasy. Kasjerka zamknęła swoją kasę, weszła do boksu biura i dopiero wówczas podeszła do mnie pracownica stoiska obsługi klientów (..) Fakt ten pozostawiłem bez komentarza nie chcąc zaogniać sytuacji bo przecież ja występowałem w niewdzięcznej roli petenta (słynny skecz P. Jana Kobuszewskiego pt „Rozmowa z klientem” ). Przedstawiłem problem i zaproponowałem wymianę na towar pełnowartościowy lub zwrot towaru za zwrotem gotówki. Pani pracująca na stanowisku obsługi klienta po telefonicznych konsultacjach stwierdziła, że jedyną drogą jest pisemna reklamacja i po 14 dniach mam zgłosić się po nowy dzbanek lub gotówkę. Wyjaśniłem, że jestem w Zamościu przejazdem, 80-cio letnia Mama nie zgłosi się po odbiór a ja nie będę jechał 230 km (w jedną stronę) aby odebrać dzbanek, bo koszt przejazdu znacznie przekroczy jego wartość (69,99 zł). Prosiłem o wymianę dzbanka (było ich pełno na półce) a ewidentną awarię wyświetlacza (element nienaprawialny) dział może reklamować u producenta bez mojego pośrednictwa. Mimo wszelkich argumentów z mojej strony odmówiono mi bezpośredniej wymiany wadliwego towaru na wolny od wad, wobec czego powołałem się na planszę informacyjną stojącą na ladzie Biura Obsługi informującą że: NIE PRZYJMUJEMY ZWROTÓW PEŁNOWARTOŚCIOWYCH TOWARÓW (…). Jako, że mój towar w ocenie obu stron nie jest pełnowartościowy poprosiłem więc o zwrot gotówki – spotkałem się z odmową. Powołałem się również na informację producenta zamieszczoną na opakowaniu, mówiącą o możliwości zwrotu gotówki w ciągu 30-tu dni od nabycia w przypadku braku satysfakcji, na ten mój argument odesłano mnie do producenta (dobrze, że jest to polski producent na niemieckiej licencji bo miał bym wycieczkę do Berlina) – a mnie wydawało się, że skoro sprzedawca zobowiązuje się do sprzedaży produktu określonego producenta to również zobowiązany jest do stosowania się do jego zaleceń, promocji, terminów gwarancji itp.

I co w takiej sytuacji należałoby zrobić? Wyjaśnia Katarzyna Mazur, Miejski Rzecznik Konsumentów w Zamościu. – W przypadku dokonania zakupu towaru, który okaże się niepełnowartościowy, inaczej niezgodny z umową (niezgodność towaru z umową oznacza m.in. to, że towar nie nadaje się do użytku zgodnie z jego przeznaczeniem) klient ma prawo do reklamacji. Proces postępowania reklamacyjnego reguluje ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą konsumencką. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy konsumenckiej kupujący ma prawo żądać nieodpłatnej naprawy albo wymiany towaru na nowy. Sprzedawca natomiast ma obowiązek w ciągu 14 dni ustosunkować się do żądania reklamacyjnego konsumenta. Brak stanowiska sprzedawcy w w/w terminie skutkuje obowiązkiem uznania żądania za uzasadnione – art. 8 ust. 3 ustawy konsumenckiej.

Uważam, że w przedstawionym przypadku żądanie pana Marka o dokonanie niezwłocznej wymiany dzbanka na nowy było zasadne, ponieważ sprzedawca mógł na miejscu sprawdzić i potwierdzić istnienie wady. Z uwagi na okoliczności przedstawione przez klienta, mając taki towar w ofercie, powinien dokonać wymiany. Z informacji przedstawionych przez klienta wynika, że żądał od sprzedawcy zwrotu gotówki, ale jeśli zrobił to tylko ustnie, to dla celów dowodowych lepiej będzie jeśli złoży oświadczenie o odstąpieniu od umowy sprzedaży na piśmie. Przedstawione przez pana Marka okoliczności stwarzają podstawę do skorzystania z przepisu z art. 8 ust. 4 ustawy o sprzedaży konsumenckiej: jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1 (wg sprzedawcy wymiana jest niemożliwa), nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.

Jeśli jednak oświadczenie było złożone w formie pisemnej i sprzedawca oficjalnie odmówił zwrotu pieniędzy, to w niniejszej sprawie klient może zgłosić się do właściwego ze względu na swoje miejsce zamieszkania powiatowego rzecznika konsumentów, który wystąpi na jego rzecz z interwencją do sprzedawcy.

Czyli sprawa byłaby bardzo prosta – przecież wystarczyło oddać pieniądze lub wymienić towar. Kto zawinił – niekompetentny pracownik, który nie wiedział jak się zachować w danej sytuacji. Na szczęście przepisów jest wiele i dużo możliwości na tworzenie kolejnej sterty dokumentów. Tylko po co? I kto ma dzisiaj czas na długą walkę o dzbanek za 69,99?

Sprawdź również

mammografia zamosc

Czy urodziłaś się w latach 1951-1970? Zbadaj się i zyskaj spokój! Zachęć do badania bliskie osoby w podobnym wieku.

Wraz z nastaniem 2020 roku LUX MED kontynuuje akcję bezpłatnych badań mammograficznych dla Pań w …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglą…darki. Więcej informacji.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close