Jak wynika z badań, nauczanie dwujęzyczne rozpoczęte już od przedszkola pozwala na doskonałą stymulację mózgu dziecka, wspomaga koncentrację oraz rozwija pamięć. Wczesne rozpoczęcie nauki języka obcego, nie tylko jako lektoratu, lecz również jako języka wykładowego, pozwala doskonale oswoić się z nim do tego stopnia, że staje się on całkowicie naturalny i wymienny z językiem ojczystym.
Rozmowa z Prezes Zarządu spółki EDUZAM, Osobą Prowadzącą sieć nowo powstałych w Zamościu szkół dwujęzycznych SMART SCHOOL– Agnieszką Macek.
Skąd pomysł otwarcia szkół dwujęzycznych?
W całej Polsce dużą popularnością cieszą się prestiżowe szkoły ukierunkowane na nauczanie dwujęzyczne. Dlaczego więc nie udostępnić tak interesującej oferty edukacyjnej naszym dzieciom. Najlepsze rezultaty przynosi ciągłość nauczania dwujęzycznego. Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę w dwóch językach, tym szybciej automatycznie przestawi się na ten tok nauczania. Dlatego też otwieramy trzy typy szkół: Dwujęzyczną Szkołę Podstawową, Gimnazjum z Oddziałami Dwujęzycznymi oraz Liceum z Oddziałami Dwujęzycznymi. Język angielski nie ogranicza się do poznania konkretnych słówek, wyuczonych na pamięć definicji, stosowania czasów, czy sztucznego powtarzania zwrotów w scenkach rodzajowych. Dzięki wprowadzeniu systemu dwujęzycznego, dzieci uczą się praktycznego zastosowania języka angielskiego w codziennej komunikacji. Uczelnie wyższe coraz częściej dostrzegają wartości jakie niesie za sobą kształcenie dwujęzyczne, a matura dwujęzyczna umożliwia zdobycie cennych punktów przy rekrutacji.
Jakie są główne cele nauczania dwujęzycznego w szkole podstawowej?
Przede wszystkim należy tutaj wspomnieć o rozwoju intelektualnym dziecka oraz rozwoju zdolności lingwistycznych. Uczeń w naszych szkołach zdobędzie wiedzę, która pozwoli mu na swobodne posługiwanie się językiem angielskim – zarówno w życiu codziennym, jak również na poziomie specjalistycznym. Nasi nauczyciele stosują aktywne metody, które łączą metodykę nauczania treści ogólnokształcących z metodyką nauczania języka angielskiego. Przygotowujemy do zdobywania kolejnych szczebli edukacji z nauczaniem dwujęzycznym. Taki sposób nauczania pozwala na przyswojenie języka obcego przez naukę merytorycznych treści z podstawy programowej, wykładanych zamiennie w dwóch językach. Po pewnym czasie język angielski staje się narzędziem do zdobywania wiedzy, uczniowie poznają specjalistyczne słownictwo i nabywają umiejętność swobodnego posługiwania się językiem angielskim. Ważnym celem edukacyjnym nauczania dwujęzycznego jest także zdobycie wiedzy o rzeczywistości, historii, geografii i kulturze krajów anglojęzycznych, a także poznawanie wybranych tytułów z literatury anglojęzycznej. Kształtuje to otwartość na świat i tolerancję dla innych kultur.
W jaki sposób taka szkoła będzie funkcjonowała na co dzień?
Nauczanie dwujęzyczne w naszej szkole oparte jest na założeniach innowacji pedagogicznej. Unikalny autorski program nauczania uwzględnia podstawę programową dla klas I-III, jednocześnie zakłada realizację niektórych partii materiału w języku angielskim. Wybór lekcji nauczanych w języku angielskim zależy od specyfiki treści i omawianej problematyki. Autorzy programu w niezmienionej formie pozostawili treści z zakresu edukacji polonistycznej i matematycznej uznając, iż wprowadzany tam materiał jest zbyt ważny dla rozwoju i edukacji dziecka. Lekcje przeprowadzane w całości w języku angielskim zostały wybrane z: edukacji muzycznej, plastycznej, społecznej, przyrodniczej, zajęć komputerowych, technicznych, wychowania fizycznego i edukacji zdrowotnej. Wybór tematów z wyżej wymienionego materiału nauczania jest celowy i nie wpływa na realizację podstawy programowej. Nauczyciel na lekcji prowadzonej w języku angielskim nie wprowadza nowych pojęć, a jedynie rozbudowuje wiedzę w zakresie jakiegoś zagadnienia. W procesie edukacji dwujęzycznej istotne jest gruntowne zrozumienie przez dzieci omawianych treści merytorycznych w języku polskim, a nauczanie w języku angielskim pełni głównie rolę powtórzenia i utrwalenia zdobytych wcześniej wiadomości i umiejętności. Nauczyciel posiadający odpowiednie kwalifikacje do nauczania języka angielskiego oraz edukacji wczesnoszkolnej przeprowadza część zajęć w języku polskim, a część w języku angielskim. Dzięki takiemu rozwiązaniu nauczyciel kontroluje poziom opanowania przez dzieci treści z podstawy programowej i może zdecydować, które lekcje mogą być przeprowadzone w języku angielskim. Początkowo dzieci nie wypowiadają się w języku angielskim ale dzięki takiemu systemowi bardzo szybko zaczynają rozumieć język obcy. Z czasem coraz częściej, bez nacisków ze strony nauczyciela, dzieci spontanicznie zaczynają wypowiadać się w języku angielskim, który staje się dla nich naturalnym językiem do codziennych kontaktów. Uczniowie zwracają się do nauczyciela po angielsku także w kwestiach organizacyjnych, dotyczących życia klasowego, szkolnego. Dzięki takiemu rozwiązaniu dzieci uczą się nie tylko mówić ale i myśleć w języku angielskim. Innowacja przewiduje także korelację treści programowych z zakresu nauczania wczesnoszkolnego treściami programowymi z języka angielskiego. Uczniowie Smart School mają większą niż w podstawie programowej liczbę godzin języka angielskiego (3 razy w tygodniu po 45 minut), które mają na celu przygotowanie do egzaminów certyfikatowych Cambridge. Zajęcia te prowadzone będą na podstawie programu opracowanego specjalnie na potrzeby idei naszej szkoły przez lektorów renomowanej Szkoły Języków Obcych BACALARUS. Opiekę merytoryczną i metodyczną nad projektem Dwujęzycznej Szkoły Podstawowej Smart School sprawuje Szkoła Języków Obcych BACALARUS. Zasady funkcjonowania szkoły najlepiej jest przedstawić graficznie. Proszę zwrócić uwagę na tabelę poniżej artykułu, która bardzo szczegółowo opisuje proponowany harmonogram dnia naszych uczniów.
Odnoszę wrażenie, że będzie to szkoła dla wybitnie zdolnych.
Absolutnie nie. Owszem, program jaki wybraliśmy zarówno dla oddziału przedszkolnego, jak i Szkoły Podstawowej, rzeczywiście jest bardzo dobry. Przy wyborze programu „Didasko” wzorowaliśmy się na innych szkołach prywatnych w całej Polsce, kierowaliśmy się także opiniami nauczycieli i metodyków. Program nauczania Didasko „Od A do Z – Edukacja z pasją” zapewnia realizację celów edukacyjnych zawartych w nowej podstawie programowej. To propozycja, której zamierzeniem jest przygotowanie młodego człowieka do życia w trudnej do przewidzenia rzeczywistości XXI wieku. Spodobała nam się proponowana przez wydawnictwo obudowa merytoryczna i metodyczna programu. Podręczniki są bardzo ciekawe, a jednocześnie przejrzyste. Uczeń ma do dyspozycji zeszyty matematyczne i do kaligrafii. Odrębnie ćwiczenia do matematyki i podstaw nauczania polonistycznego. Oprócz tego karty pracy do matematyki, ćwiczenia ortograficzne, karty pracy do lektur. Chociaż wymagania są duże, nie oczekujemy od każdego dziecka od razu wybitnych zdolności. Spójrzmy na wspomniany wcześniej grafik organizacji dnia. Widzimy, że przewidziane są zajęcia z psychologiem, reedukatorem i logopedą. Psycholog, pedagog oraz nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, już przy rekrutacji budują intelektualny i emocjonalny profil każdego ucznia. Profil ten jest uzupełniany w pierwszym tygodniu nauki poprzez obserwację dzieci na różnych zajęciach. Taki obraz możliwości intelektualnych i emocjonalnych każdego dziecka będzie nam służył do ustalenia indywidualnego planu nauczania. Jeżeli okaże się, że dziecko potrzebuje pomocy w zakresie dydaktyki, będzie miało możliwość indywidualnych zajęć z reedukatorem. Jeżeli problemem będzie sfera emocjonalna rozwoju dziecka pomoże mu i rodzicom psycholog. Jesteśmy ukierunkowani na wszechstronną pomoc, dlatego uważamy, że każdy dziecko poradzi sobie w naszej szkole. Zauważyliśmy, że na każdym etapie kształcenia dzieci mają problem z edukacją matematyczną. Dlatego, obowiązkowo, raz w tygodniu, uczniowie będą uczyć się grać w szachy. Szachy, jako gra strategiczna, doskonale rozwijają zdolności matematyczne, logiczne i abstrakcyjne myślenie, poza tym kreują intelekt, rozwijają pamięć, wyobraźnię i koncentrację.
Czy nie uważa pani, że dzieci będą spędzać zbyt dużo czasu w szkole?
Jednym z naszych głównych założeń jest efektywne wykorzystanie czasu w szkole i minimum pracy w domu, tak by po powrocie ze szkoły dzieci miały czas na spędzenie go z rodzicami. Uczniowie będą mieli swoje szafki, aby wszelkie pomoce naukowe zostawiać w szkole. Dlatego w planie dnia przewidzieliśmy blok „odrabianie lekcji”. Nie mamy tutaj na myśli „odbębnienia” zadanego materiału. Zajęcia te będzie prowadził psycholog i głównym ich celem będzie realizacja programu: „Jak uczyć uczniów uczenia się” opartego na teorii wielorakich inteligencji Howarda Gardnera. Jej głównym założeniem jest myśl: „Jeśli dzieci nie są w stanie uczyć się w sposób, w jaki są nauczane, wtedy nauczyciel powinien uczyć je we właściwy dla tych dzieci sposób”.
Wygląda to bardzo ambitnie, ale czy dzieci będą miały czas na zabawę?
Pamiętamy, że zabawa jest ważnym elementem nauki zwłaszcza na tym etapie życia. Dlatego też pilnujemy, aby nasze dzieci miały na nią czas. Zgodnie z zaleceniami nowej podstawy programowej nasze dzieci będą uczyć się w dużych słonecznych salach, w których przynajmniej połowa powierzchni zagospodarowana jest na miejsce do zabawy. Oczywiście będą to mądre zabawy, służące wszechstronnemu rozwojowi ucznia. Poza tym w ciągu dnia przewidzieliśmy około 45 minut na tak zwaną gimnastykę, czyli przerwę od wysiłku umysłowego. Czas ten dzieci będą spędzały na dworze, na szkolnym placu zabaw.
A jakie macie państwo propozycję na rozwijanie zainteresowań?
Przygotowaliśmy szeroki wachlarz tak zwanych „zajęć dodatkowych”. Poza obowiązkową nauką szachów, chętne dzieci będą mogły rozwijać się w tym kierunku. Wykorzystując posiadaną przez nas bazę dydaktyczną, profesjonalną salę do sztuk walki i salę do tańca, proponujemy zajęcia z baletu, które poprowadzi doświadczona instruktorka baletu z Lublina Katarzyna Ziemian; street dance, który jako nowoczesna dyscyplina tańca uczy zasad fair play i rozwija zdolności psychomotoryczne pod okiem instruktorki Anety Lechowicz – właścicielki Studia Tańca M2. Trenowanie sztuk walki kształtuje pożądane społecznie postawy moralne oraz wytrwałość, systematyczność i odpowiedzialność. W związku z tym proponujemy zajęcia z aikido i taekwoondo. W dobie komputerów i telewizji, niezwykle ważne jest, by wykształcić w dzieciach nawyk aktywnego spędzania wolnego czasu. Dlatego zachęcamy uczniówdo zajęć z akrobatyki, tenisa ziemnego oraz innych dyscyplin, w zależności od indywidualnych zainteresowań. Na zajęcia te dzieci będą dowożone oraz odbierane naszym SmartBusem. W celu poznania pełnej oferty sekcji zainteresowań, odsyłam na naszą stronę internetową www.smartschool.edu.pl
Proszę jeszcze powiedzieć parę słów o lokalizacji i rekrutacji.
Właśnie rozpoczynamy prace remontowe budynku dawnego przedszkola wojskowego przy ulicy Poniatowskiego. Zależy nam, aby warunki lokalowe spełniały wszystkie wymogi formalne, które niesie za sobą nowa podstawa programowa i dyrektywy unijne w tym zakresie. W związku z trwającymi pracami, tymczasowa siedziba mieści się w budynku szkoły Języków Obcych BACALARUS (ul. Jutrzenki 3). Rodziców, którzy pragnął uzyskać więcej informacji zapraszamy na rozmowę z dyrektor Dwujęzycznej Szkoły Podstawowej SMART SCHOOL Anną Nizioł.
Rozpoczęliśmy rekrutację do:
-
Oddziału Przedszkolnego przy Szkole Podstawowej (dzieci z roczników 2005-2006);
-
klasy pierwszej (dzieci z roczników 2004-2005);
-
klasy drugiej (dzieci z rocznika 2003);
-
klasy czwartej (dzieci z rocznika 2001).
Jeżeli miałaby pani w trzech zdaniach zachęcić rodziców do posłania swoich dzieci do państwa szkoły…
Nasze szkoły są prestiżowe, wymagają od dzieci wysokiego poziomu kultury, dużej dyscypliny i szerokiej wiedzy. Stawiamy uczniom wysokie wymagania po to, aby osiągnęli sukces, ale na miarę swoich możliwości. W procesie organizacji i zarządzania szkołami łączymy tradycję z nowoczesnością.