Każde dziecko jest zdolne. Dorośli powinni te zdolności odkryć i rozwijać. Takie jest główne założenie projektu pod hasłem „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy”, który jeszcze w tym roku szkolnym będzie realizowany w Szkole Podstawowej w Zwierzyńcu. Jego celem jest wdrożenie takiego modelu nauczania, który będzie dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów i, który będzie korzystać z nowatorskich metod kształcenia. Autorzy pomysłu oparli swój projekt na „koncepcji inteligencji wielorakich”, amerykańskiego psychologa Howarda Gardnera, który wyróżnił 8 typów inteligencji, wśród nich inteligencję: językową, ruchową, wizualno-przestrzenną, muzyczną, matematyczno-logiczną czy przyrodniczą.
Zgodnie z założeniami projektu szkoła będzie wspierać uczniów w rozwijaniu ich indywidualnych zdolności tak, by potrafili je potem wykorzystywać w życiu.
W szkole w Zwierzyńcu będzie się to odbywać przede wszystkim na zajęciach pozalekcyjnych, które będą prowadzić dla 2 klas pierwszych nauczycielki: Wanda Hasiec i Anna Korniluk. Będą przy tym korzystać z zakupionych w ramach projektu pomocy dydaktycznych. Są to m.in.: tablice edukacyjne, historyjki obrazkowe, trójkąty matematyczne, instrumenty muzyczne, kalendarze pogody, mozaiki rozwojowe, modele anatomiczne i mikroskop z preparatami.
„Innowacyjność pomysłu polega m.in. na tym, że nie będzie podręczników” – mówią nauczyciele ze Zwierzyńca.
Pierwsze zajęcia rozpoczną się za kilka dni i potrwają do 20 czerwca. Na zakończenie dzieci pokażą to czego się nauczyły podczas publicznej prezentacji.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i jest objęty patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej.
„Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” to szereg działań, które od 2008 roku były realizowane w szkołach w 6 województwach, w tym na Lubelszczyźnie, a w gminie Zwierzyniec w szkole w Wywłoczce. W tym roku zostały nim objęte wszystkie regiony, a placówka w Zwierzyńcu jest jedną z 32 w Polsce, w których powstaną Projektowe Ośrodki Zainteresowań „Strefa Odkrywania Talentów”. Dzięki temu w nauczaniu dzieci będą wykorzystywane nowatorskie metody edukacji, a nauczyciele będą mogli korzystać ze szkoleń zawodowych.