W Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, 19 lutego 2017 roku, jubileusz 40-lecia pracy artystycznej obchodził Piotr Redeł, do 2007 roku związany z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej jako jej koncertmistrz oraz – w latach 1997-2001 – dyrektor artystyczny. W pamięci melomanów pozostał jako współautor wielu znaczących, koncertowych wydarzeń.
Od dziesięciu lat jest koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu, najstarszej działającej orkiestry symfonicznej w Polsce, której początki sięgają 1881 roku, a której pierwszy występ jako Orkiestra Włościańska Karola Namysłowskiego odbył się we wrześniu 1882 roku. Właśnie przy tej orkiestrze działa Orkiestra Kameralna Symfoników Zamojskich, z którą Jubilat wystąpił w Łodzi, powołana z inicjatywy dyrektora Tadeusza Wicherka oraz Piotra Redeła, działając pod jego kierownictwem artystycznym. Inauguracyjny koncert 16-osobowego zespołu odbył się 17 czerwca 2011 roku w Zamościu, a w programie, obok „Concerto grosso” d-moll A. Vivaldiego, nr VII i nr VIII G. F. Haendla, zaprezentowany został „Koncert na dwoje skrzypiec d-moll” J. S. Bacha. Wówczas też prowadzenie koncertu spoczęło w rękach Piotra Redeła… i tak pozostało do dziś, bowiem koncert w łódzkiej filharmonii Jubilat także poprowadził osobiście, wraz z zespołem zaprezentowanym przez Krystynę Pietranek-Kulis.
Podczas łódzkiego uroczystego wieczoru Piotr Redeł zaprosił widzów w wyjątkową, pełną uroku, muzyczną podróż, pełną tak lubianych przez publiczność muzycznych hitów, wśród których zabrzmiały m.in. Polka – Mazurka „Stadt und Land” op. 322 J. Straussa, „Blue Tango” i „Plink, Plank, Plunk” L. Andersona, Walc Barbary z filmu „Noce i dnie” W. Kazaneckiego, Czardasz „Kiedy skrzypki grają” z operetki „Cygańska Miłość” F. Lehára, „La Cumparsita” G. M. Rodrigueza, „Love Song” J. Gershwina i „Libertango” J. Piazolli.
Obecnie repertuar Orkiestry Kameralnej Symfoników Zamojskich obejmuje bowiem obok dzieł uznanych przez wieki mistrzów J. S. Bacha, G. F. Haendla, A. Vivaldiego, P. Czajkowskiego, W. A. Mozarta, także utwory J. i J. Straussów, F. Schuberta, F. Lehara, G. Gershwina, S. Joplina, W. Donaldsona, R. Rogersa i wielu innych po dzieła kompozytorów współczesnych. Miało to miejsce np. w marcu 2016 roku, kiedy w zorganizowanym w Zamościu koncercie, współorganizowanym i współfinansowanym przez Instytut Muzyki i Tańca w Warszawie w ramach programu „Kompozytor-rezydent”, Orkiestra zaprezentowała trzyczęściowe „Concertino na dwa zespoły smyczkowe” Marcina Gumieli urodzonego w Tomaszowie Lubelskim oraz dwa utwory Ryszarda Bondarczuka, wiolonczelisty i kompozytora rodem z Zamościa.
Publiczność łódzką Orkiestra oczarowała i porwała!! Były bisy i oklaski na stojąco, a Orkiestra, która w łódzkiej filharmonii wystąpiła po raz pierwszy, była zachwycona łódzką publicznością, jej serdecznością i wręcz entuzjastycznym przyjęciem, zachęcającym do kolejnych z nią kontaktów.
Jubileusze są zawsze szczególnie ważnymi i podniosłymi wydarzeniami. Przywołują wspomnienia, są czasem podsumowań, dając jednocześnie mocny impuls do nowych i śmiałych wyzwań.
Piotr Redeł opowiedział m.in. o swoich związkach z rodzinnym miastem, czasach szkolnych, dyplomie Artysty Muzyka Wydziału Instrumentalnego uzyskanym w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Łodzi, o drodze zawodowej, którą rozpoczął jako pierwszy skrzypek w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej w 1977 roku by po dziesięciu latach, przez kolejnych dwadzieścia, być jej koncertmistrzem. Mówił o działalności solistycznej ale i kameralnej wynikającej z jego szczególnych tym gatunkiem zainteresowań, będącej ważnym etapem w jego artystycznej drodze. Kwartet Smyczkowy im. Artura Rubinsteina (później „Rubinstein Quartet”), którego był pierwszym skrzypkiem, był wówczas jedną z trzech instytucji na świecie mającej prawo nadane przez Rodzinę Artura Rubinsteina do używania imienia Artysty, obok łódzkiej filharmonii oraz Towarzystwa im. Artura Rubinsteina w Tel-Awiwie. Kwartet ten istniał 14 lat, a obok bogatej działalności koncertowej miał również nagranych sześć płyt. Wspominał też czas gdy był koncertmistrzem orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi a także Orkiestry Symfonicznej w Bari we Włoszech.
Piotr Redeł: Od dziesięciu lat jestem koncertmistrzem Orkiestry Symfonicznej im. Karola Namysłowskiego w Zamościu – najstarszej dziś orkiestry symfonicznej w Polsce. Jestem więc jednym z „Namysłowiaków”. Jest to znakomity zespół! Orkiestra ma „swoją publiczność”… To się czuje! W ludziach jest też ogromny potencjał! W Zamościu wiele się dzieje w zakresie muzyki bardzo satysfakcjonujących dla mnie zdarzeń. Wiele jest oczywiście jeszcze do zrobienia, chociażby siedziba Orkiestry… a jubileusz? Historia lubi zataczać kręgi. Tak się zdarzyło, że we wrześniu 1922 roku niezwykle wówczas popularna w Łodzi Orkiestra Włościańska im. Karola Namysłowskiego swój jubileusz 40-lecia działalności artystycznej obchodziła właśnie w Łodzi, w Ogrodzie przy ulicy Przejazd 1 (późniejszym ogrodzie „Tivoli”), przy aplauzie tłumu publiczności, a jubileuszowym koncertem dyrygował sam Karol Namysłowski.
Bożena Pellowska-Chudobińska
Home / Kultura / Jubileusz 40-lecia pracy artystycznej Piotra Redeła w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina
Sprawdź również
Rekord: Ćwierć miliona widzów w Stylowym w 2018 roku!
Ponad 250 tys. widzów odwiedziło w 2018 roku Centrum Kultury Filmowej „Stylowy” w Zamościu. Największą …