czwartek , 19 września 2024
Home / Wiadomości / Kiedy 1+1=3 w Zamościu

Kiedy 1+1=3 w Zamościu

plakat_Miesiac_Swiadomego_Rodzicielstwa22 maja (niedziela) w Zamościu rusza cykl akcji edukacyjnych w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”. Na Rynku Wielkim już od godz. 12.00 w namiocie kampanii eksperci: ginekolog i doradca rodzinny będą odpowiadać na pytania dotyczące odpowiedzialnych zachowań seksualnych oraz antykoncepcji.

Podczas akcji będą dystrybuowane poradniki dotyczące antykoncepcji, zaplanowano też gry i zabawy edukacyjne.
Wśród 18-latków inicjację seksualną ma już za sobą 49,9% chłopców i 47,3% dziewcząt, z tego aż 19,4% chłopców i 13,9% dziewcząt takie doświadczenie miało już przed ukończeniem 15 roku życia. Jednak, jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”, młodzi ludzie nie są odpowiednio przygotowani do rozpoczęcia życia seksualnego, nie mają dostatecznej wiedzy na temat antykoncepcji i świadomego planowania rodziny. Wiedzę w tym zakresie czerpią głównie od rówieśników – 55,4% i z Internetu – 43,9 %, w dalszej kolejności od nauczycieli – 34,9% i z czasopism młodzieżowych – 32,6%. Oczekują jednak, że wiedzę taką powinni przekazywać im rodzice lub opiekunowie – 72,9%, szkoła – 61,6% oraz lekarz lub farmaceuta – 35,7%. Aż trzy czwarte młodych respondentów przyznało, że lekcje wychowania seksualnego powinny być obowiązkowe.
Miesiąc Świadomego Rodzicielstwa ma na celu edukację nastolatków, by w sposób świadomy kierowali swoim życiem intymnym. Rodzice unikają rozmów z dziećmi o seksie, albo jest to temat omawiany bardzo pobieżnie. W szkole zajęcia z wychowania seksualnego nie są obowiązkowe, albo nie odpowiadają potrzebom nastolatków. Jednocześnie oczekuje się od nich podejmowania świadomych i odpowiedzialnych zachowań w kwestii planowania rodziny. Trudno jednak tego od ich wymagać, jeśli dostęp do wiedzy w tej materii jest utrudniony – mówi  dr n. med. Grzegorz Południewski z Towarzystwa Rozwoju Rodziny.
Tylko 57% młodych respondentów przyznaje, że zawsze stosuje antykoncepcję, a decyzji o podjęciu współżycia seksualnego często towarzyszą środki zmieniające świadomość (alkohol, narkotyki, dopalacze). Ponad 40% nastolatków akceptuje seks z osobą, której się nie kocha.
Cykl rozpoczynających się akcji edukacyjnych w ramach IV edycji Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” ma za zadanie pomóc młodym ludziom w edukacji seksualnej.
Młodzież wiedzę na ten temat czerpie głównie od rówieśników lub z Internet. Często są to informacje nierzetelne, nie pełne, albo nawet wprowadzające w błąd – mówi Magdalena Bober z firmy Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o., która jest inicjatorem kampanii. Dlatego, by wesprzeć nastolatków w poszukiwaniu odpowiedzi na  najbardziej nurtujące pytania dotyczące sfery seksualnej zapraszamy ich już po raz czwarty do namiotów kampanii, gdzie eksperci udzielają fachowych porad i wyjaśniają niejasne kwestie – uzupełnia.
W ramach Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa w 5 miastach Polski zaplanowano akcje świadomościowe. Akcja inaugurująca kampanię odbędzie się w najbliższą niedzielę (22 maja) z okazji Dnia Matki na Rynku Wielkim w Zamościu.
Podczas akcji w godzinach 12-16:00 porad będą udzielać eksperci: ginekolog – lek. med. Barbara Rózga, położna i doradca rodzinny – Zofii Mazurek. Osoby, które odwiedzą namiot kampanii będą mogły otrzymać materiały edukacyjne, sprawdzić swoją wiedzę o antykoncepcji w quizach z nagrodami. Pary spodziewające się dziecka będą mogły porozmawiać z Barbarą Mościej, Jolantą Bochen, Bożeną Kalisz i Agnieszką Godzińską  z zamojskiej szkoły rodzenia Akademia Rodzenia oraz otrzymać poradnik „Jak zostać świadomą mamą”.  Dla najmłodszych przewidziano gry i zabawy z animatorami.
Kolejne akcje odbędą się w Szczecinie (29 maja), Płocku (5 czerwca), Krakowie (12 czerwca) i Warszawie (19 czerwca).
W tym roku Organizatorzy Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” zachęcają do włączenia się w akcję uczniów i nauczycieli szkół ponadgminazjalnych. Każda szkoła, która zaangażuje się w kampanię otrzyma „Przewodnik po antykoncepcji, czyli jak świadomie planować rodzinę” opracowany pod merytoryczną opieką Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego. Wśród zainteresowanych placówek zostanie rozdystrybuowana również książka „(Zbyt) młodzi rodzice” –  jest to monografia poświęcona zjawisku rodzicielstwa nastolatków autorstwa Zbigniewa Izdebskiego, Tomasza Niemca i Krzysztofa Wąża. Inspiracją do jej powstania stały się wyniki badań przeprowadzonych w ramach Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa.
Patronat honorowy nad Kampanią sprawują: Polskie Towarzystwo Ginekologiczne i Towarzystwo Rozwoju Rodziny. Inicjatorem Kampanii jest firma Gedeon Richter Marketing Polska Sp. z o.o. – patron świadomego rodzicielstwa.
Więcej informacji o kampanii na stronie www.swiadomerodzicielstwo.com.   

O kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3”
Inspiracją do zainicjowania Kampanii na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” w 2008 roku były alarmujące statystyki dotyczące nieodpowiedzialnych zachowań seksualnych młodych ludzi w Polsce, a także niedostatecznego poziomu ich wiedzy nt. antykoncepcji. Celem „Kiedy 1+1=3” jest promocja odpowiedzialnych zachowań seksualnych, wiedzy o antykoncepcji oraz świadomym planowaniu rodziny. We współpracy z Centrum Badań Opinii Społecznej przeprowadziliśmy badania nt. postaw i zachowań seksualnych młodych ludzi3, sytuacji młodocianych matek4 oraz młodocianych ojców5, a także sytuacji osób, które zostały babciami i dziadkami6 znacznie wcześniej, niż się tego mogły spodziewać – kiedy rodzicami stawały się ich nastoletnie dzieci. W trakcie organizowanego w ramach Kampanii Miesiąca Świadomego Rodzicielstwa, który swoim terminarzem obejmuje Dzień Matki, Dzień Dziecka i Dzień Ojca, co roku odwiedzamy 5 miast Polski. W ubiegłych latach gościliśmy w Lublinie, Krakowie, Wrocławiu, Gdańsku, Toruniu, Białymstoku, Olsztynie, Łodzi, Poznaniu, Kielcach. Rzeszowie, Katowicach, Zielonej Górze. Kampanię na Rzecz Świadomego Rodzicielstwa „Kiedy 1+1=3” co roku wspierają media ogólnopolskie i regionalne, a także instytucje samorządowe.

 

logo_kampanii_Kiedy_1_1_3

Sprawdź również

„Mamy 4+” już z wypłatami

Ponad dwa tysiące kobiet z województwa lubelskiego otrzymuje już świadczenie Mama4+ z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglą…darki. Więcej informacji.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close