Czy rolą współczesnej kobiety jest zajmowanie się domem i dziećmi, a mężczyzny – dobrze płatna praca i zapewnienie godnego życia rodzinie? Czy to prawda, że praca kobiety uważana jest często za uzupełnienie budżetu rodziny, sposób na wyjście z domu, a dla niektórych nawet kaprys? Czy istnieją zawody (stereo)typowo kobiece i (stereo)typowo męskie?
Zagadnienia te, między innymi, znalazły się w centrum zainteresowania partnerów projektu „Kobieta we współczesnym świecie” („Woman in the modern world”) mającego na celu zwiększenie świadomości na temat ról płciowych w życiu prywatnym i zawodowym kobiet, promowanie równości szans i płci, a także wspieranie pewności siebie, motywacji i aktywności kobiet oraz walkę z dyskryminacją płciową i stereotypami.
Projekt „Kobieta we współczesnym świecie” jest realizowany od początku sierpnia 2010 r. do końca lipca br. przez Fundację „Fundusz Inicjatyw” z Lublina wraz z pięcioma organizacjami partnerskimi zajmującymi się kształceniem dorosłych: Oneco z Hiszpanii, Institute of Mobile Technologies for Education and Culture z Litwy, Adult Education Centre of Kuldiga Region z Łotwy, Élan Interculturel z Paryża oraz Pro Tempore z Włoch. Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Uczenie się przez całe życie, podprogramu Grundtvig.
Role nadawane kobietom i mężczyznom oraz wpływ edukacji, środowiska społecznego i mediów stanowiły pierwszą część projektu i podstawę do dalszej analizy tematu. Dlaczego? Ponieważ jednym z kluczowych elementów polityki równości płci w Unii Europejskiej jest dekonstrukcja ról wynikających z tożsamości społecznej i kulturowej. Zrozumienie mechanizmów, które kształtują role odgrywane przez kobiety i mężczyzn pomaga w identyfikacji przyczyn i skutków problemów związanych z płcią.
Życie prywatne kobiet, związane z domem i rodziną, to drugi krok w projektowej wędrówce. Nie należy tego rozumieć wyłącznie jako wykonywanie domowych prac i wypełnianie rodzinnych obowiązków, ale również jako rozwój osobisty, automotywację i samodoskonalenie. Kolejnym etapem jest życie zawodowe kobiety, które może być związane nie tylko z samą pracą zawodową, ale także z dokształcaniem się, życiem w społeczności czy wykonywaniem dodatkowej pracy, w tym charytatywnej czy wolontarystycznej. W obu sferach życiowych niestety wszechobecne są stereotypy związane z płcią, uprzedzenia, przejawy dyskryminacji. Poszukiwanie sposobów przeciwdziałania tego typu zjawiskom jest ciekawsze i bardziej efektywne w gronie, gdzie ścierają się stanowiska i wiedza osób z różnych krajów Unii Europejskiej.
Końcowa część projektu to tzw. balans życiowy, czyli efektywne łączenie i godzenie życia prywatnego i zawodowego. Znalezienie tego złotego środka jest często traktowane jako osiągnięcie najważniejszego celu, ogromny sukces. A co oznacza słowo sukces? Kim jest kobieta sukcesu? Czy współczesne kobiety uważają się za kobiety sukcesu? Poszukiwanie odpowiedzi na te pytania jest również ciekawsze w międzynarodowym gronie.
W ramach tego typu projektów istotną rolę odgrywa również możliwość promocji danego miasta, regionu czy kraju, w tym przypadku promocji Lublina i Polski wśród przedstawicieli krajów partnerskich, zwłaszcza dzięki międzynarodowemu spotkaniu partnerskiemu, które odbyło się w Lublinie w październiku w 2010 r. Oprócz podstawowych informacji na temat kraju, regionu, miasta i jego mieszkańców, partnerzy poznali zasady funkcjonowania organizacji działających w sektorze kształcenia dorosłych. W ramach międzykulturowej wymiany doświadczeń, zwiedzili Lublin, spacerując uliczkami Starego Miasta, zwiedzając Zamek Lubelski, Kaplicę Świętej Trójcy, Lubelskie Podziemia i Archikatedrę Lubelską, oraz kosztowali typowych polskich potraw, jak żurek w chlebie, pierogi czy gołąbki.
Dzięki takim międzynarodowym inicjatywom, organizacje, ich pracownicy i słuchacze mają możliwość poznania różnych sposobów i stylów pracy w placówkach kształcenia dorosłych, wymiany doświadczeń, komunikowania się w językach obcych, a także poznania kultury i tradycji danego kraju czy regionu. Wszystko to jest wartością dodaną i wzbogaca każdą organizację o nowe doświadczenia.