Kolej wąskotorowa kursująca po malowniczych terenach Kotliny Chodelskiej i Lubelskiego Powiśla czy rower i jedna z tras rowerowych rozpościerających się po urokliwych zakątkach województwa? Mieszkańcy Lubelszczyzny mają coraz więcej atrakcyjnych miejsc do wypoczynku. Kolej wąskotorowa na Lubelszczyźnie liczy sobie ponad sto lat. Pierwsze tory były drewniane i prowizoryczne, a służyły jedynie jako transport dla dużej cukrowni. Dzisiaj turyści z całego kraju mogą udać się w niezwykle urokliwą podróż podziwiając wąwozy, rzeki, rozległe plantacje chmielu i tytoniu oraz szczyty Gór Świętokrzyskich. A komu dopisze szczęście spotka po drodze dzikie stada saren i bażantów. Trasę kolejki, która liczy 54 kilometry, można odbyć w zabytkowych wagonach towarowych. „Podróż w czasie” rozpoczynamy w Karczmiskach. Możemy ją natomiast zakończyć w Nałęczowie, Poniatowej, Opolu Lubelskim lub Polanówce. Turyści szukający dodatkowych atrakcji mogą przejazd kolejką połączyć z imprezą plenerową, koncertem czy ogniskiem. Obecny kształt i sprawne funkcjonowanie kolei wąskotorowej zawdzięczamy między innymi środkom z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Celem projektu – realizowanego przez powiat opolski w partnerstwie z innym gminami – jest wykreowanie Nadwiślańskiej Kolejki Wąskotorowej, jako markowego produktu turystycznego Lubelszczyzny. Planowane jest zbadanie atrakcyjności i potencjału turystycznego tej części regionu, analiza i stworzenie koncepcji modernizacji infrastruktury kolejowej, przygotowanie planu rozwoju i promocja produktu turystycznego, remont drewnianych budynków stacyjnych i stworzenie Punktu Informacji Turystycznej. Realizacja projektu potrwa do końca roku. Dofinansowanie z funduszy europejskich wyniosło blisko 380 tys. zł. Turyści i mieszkańcy zainteresowani dwukołowym transportem również mają powody do radości. W samym Lublinie przy udziale środków pochodzących z RPO WL wybudowano 32 km ścieżek rowerowych. Dzięki nim mieszkańcy wielu dzielnic Lublina mają szansę dotrzeć rowerem nad Zalew Zemborzycki. Większość inwestycji wije się wzdłuż zbiorników wodnych lub prowadzi do plaży. W Radzyniu Podlaskim powstaje bulwar nad rzeką Białką. To przedsięwzięcie uczyni miasteczko bardziej przyjaznym, zarówno dla turystów jak i dla mieszkańców, ponieważ uporządkuje dotychczas słabo zagospodarowane nadrzeczne tereny. W Chełmie już niedługo będzie można przejechać się jednym z najdłuższych bulwarów spacerowo – rowerowych w Polsce, rozciągającym się wzdłuż Doliny rzeki Uherki. Trasa ta będzie łączyć się z innymi, wcześniej powstałymi ścieżkami na terenie miasteczka. Ponadto zakończono właśnie budowę szlaku, który połączy centrum miasta z plażą nad Zalewem w Żółtańcach. Również w Gminie Józefów w ramach projektu “Józefów Park – Rozwój Produktów Turystyki Aktywnej” powstają ścieżki rowerowe. Trasa będzie się rozciągała nad nowo wybudowanym zbiornikiem wodnym z długą, piaszczystą plażą i drewnianym molo, a władze umożliwią turystom wypożyczenie specjalnie zakupionych w celach rekreacyjnych rowerów. Są też Gminy, które wykorzystują rozwój infrastruktury rowerowej do promocji własnego regionu i produktu turystycznego. Lubartów w ramach projektu „Rowerem przez krainę Lewarta” promuje własny potencjał. Z tej okazji 3 lipca odbyło się XVIII Święto Roweru, na które przybyło 4 tys. osób. Natomiast turyści odpoczywający na terenie Pojezierza Łęczyńsko – Włodawskiego będą mogli, poruszając się rowerem, skorzystać z informacyjnych wiat przystankowych, dzięki którym łatwiej będzie turystom dotrzeć do ciekawych i pięknych miejsc w tej okolicy. Rozbudowie tras rowerowych na terenie województwa towarzyszą inne inwestycje czyniące je jeszcze atrakcyjniejszymi. Są to place rekreacyjno-sportowe ze stojakami na rowery, ławkami, stołami do tenisa stołowego, czy stolikami do gry w szachy i warcaby, a nawet rzeźbami z piaskowca jak w Chełmie. Jest też centrum rekreacyjno – rozrywkowe z placem gier i zabaw oraz parkiem linowym w Józefowie. Na wielu trasach zainstalowano system kamer połączonych z monitoringiem miejskim w ceku zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników. Rozbudowa ścieżek rowerowych i infrastruktury im towarzyszącej możliwa jest w dużej mierze dzięki wsparciu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego. Dla przykładu w Chełmie ponad 5 milionów złotych przeznaczono na realizację projektu. Lubelszczyzna staję się turystyczną enklawą oferującą zarówno aktywne jak i stacjonarne formy wypoczynku. Dzięki funduszom europejskim Lubelszczyzna może skutecznie konkurować z pozostałymi regionami, a jej atuty w postaci ekologicznych terenów oraz naturalnej żywność mają szanse przyciągnąć turystów szukających w tej części Polski ciszy i spokoju.