Po pierwsze E-podręczniki, które są efektem zmian cywilizacyjnych. Minister edukacji narodowej odpowiada za realizację programu rządowego „Cyfrowa szkoła”. Elementem tego programu jest przygotowanie 18 darmowych e-podręczników i 2500 zasobów edukacyjnych.
Pilotażowy program „Cyfrowa Szkoła”, stworzy warunki do wprowadzenia w polskich szkołach rewolucji technologicznej. E-podręczniki i inne e-zasoby będą udostępnione na tzw. otwartych licencjach, co oznacza, że każdy będzie mógł je dowolnie kopiować, wykorzystywać czy drukować. Celem projektu jest opracowanie do 2015 r., a następnie upowszechnienie interaktywnych i multimedialnych e-podręczników do kształcenia ogólnego. Korzystanie z takich podręczników umożliwi każdemu uczniowi swobodny i darmowy dostęp do treści edukacyjnych w dowolnym miejscu i czasie. Będą one stanowiły uzupełnienie obecnych na rynku, komercyjnych podręczników przygotowywanych przez wydawców edukacyjnych.
2. Zmiany w podręcznikach – nie częściej, niż co trzy lata
Aby ułatwić obrót tańszymi podręcznikami oraz ograniczyć częste modyfikacje, minister edukacji narodowej wydała w czerwcu br. rozporządzenie w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników.
Rozporządzeniem tym ograniczono możliwość składania wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego kolejnych wydań podręcznika, zmienionych w części stanowiącej nie więcej niż 20%. W konsekwencji, kolejne wydania nie mogą się pojawić wcześniej, niż po upływie 3 lat od dnia dopuszczenia pierwotnej wersji podręcznika do użytku szkolnego.
3. Wyprawka szkolna dla uczniów w trudnej sytuacji materialnej
Minister edukacji narodowej podejmuje konsekwentne działania, których celem jest wyrównanie szans edukacyjnych uczniów, szczególnie pochodzących z rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej.
W 2012 roku rząd przeznaczy 128 milionów złotych na dofinansowanie kosztów zakupu podręczników przez rodziców, w ramach programu „Wyprawka szkolna”. To o 13 mln złotych więcej niż w ubiegłym roku (2011 rok – 115 mln zł, 2010 rok – 103 mln zł).
4. Kiermasze szkolne
Kolejnym ze sposobów obniżenia kosztów związanych z zakupem podręczników jest obrót używanymi podręcznikami. Dyrektor szkoły, zgodnie z art. 22b ustawy o systemie oświaty może podejmować działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie szkoły.
Rozporządzenie ministra przedłużające okres użytkowania poszczególnych wydań podręczników co najmniej do trzech lat stwarza znacznie lepsze niż dotychczas warunki do upowszechnienia obrotu używanymi podręcznikami.