Pięć pojazdów szynowych o napędzie elektrycznym przekazały władze województwa Przewozom Regionalnym. Nowe zespoły trakcyjne pozwolą na rozszerzenie oferty rozkładowej w województwie lubelskim oraz zapewnienie ekonomicznych i komfortowych połączeń. Uroczyste podpisanie umowy na przewozy kolejowe 2012 oraz przekazanie elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57AL odbyło się 20 stycznia br. na Dworcu Kolejowym w Lublinie. Przewozy Regionalne reprezentowała Elżbieta Grudzień, z ramienia samorządu województwa umowę podpisali wicemarszałek Sławomir Sosnowski i członek Zarządu Jacek Sobczak.
Oferta połączeń kolejowych na terenie województwa lubelskiego nie zmniejszyła się, organizator przyjął założenie, że stabilny rozkład jazdy przyczynia się do zwiększenia zainteresowania podróżami koleją. Ewentualne zmiany godzin odjazdów niektórych pociągów w nowym rozkładzie spowodowane są przesunięciami dostosowującymi rozkłady do nowych warunków technicznych poszczególnych linii kolejowych. Wraz z nowym rozkładem jazdy pociągów, rozszerzona została oferta połączeń pomiędzy Zamościem a stolicą województwa – w sumie pasażerowie będą mogli skorzystać z 6 par połączeń na dobę, w tym 4 par w relacjach bezpośrednich – pociągi te to Magnat, Odrodzenie, Kanclerz i Kasztelan. Utrzymane zostało, cieszące się rosnącym zainteresowaniem pasażerów, całoroczne bezpośrednie połączenie Lublina i Rzeszowa pociągami Korona i Resovia. Pociągi Bystrzyca i Cisy umożliwią natomiast w wybrane dni tygodnia szybki i tani przejazd do Warszawy. Ważnym rozszerzeniem oferty połączeń zaplanowanych na rok 2012 jest bezpośrednie połączenie kolejowe pomiędzy Zamościem a podkarpackim Jarosławiem, a także Rzeszowem, którymi pasażerowie będą mogli podróżować już podczas długiego weekendu majowego oraz w okresie letnich wakacji. W tych samych terminach uruchomione zostaną także połączenia kolejowe z Lublina na Roztocze. Zaplanowano również bezpośrednie połączenie kolejowe pomiędzy Lublinem a nowym portem lotniczym w Świdniku – połączenia wystartują po uruchomieniu lotniska. Wartość umowy, obowiązującej w 2012 r. wynosi 56 050 022,00 zł. 7 czerwca 2011 r., Zarząd Województwa Lubelskiego podpisał umowę leasingu finansowego pojazdów kolejowych na lata 2011-2015 z Konsorcjum w składzie: Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego ,,Mińsk Mazowiecki” Spółka Akcyjna, Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz Spółka Akcyjna oraz BRE Leasing Sp. z o.o. Wartość umowy wzniosła 42 830 712,89 zł (brutto z 23% VAT). W ramach wspomnianej umowy w grudniu 2011 r. Konsorcjum wykonało i dostarczyło Zamawiającemu 5 sztuk pojazdów szynowych o napędzie elektrycznym, powstałych w wyniku modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57. Czynności związane z naprawą i modernizacją pojazdów były zrealizowane według zakresu prac określonego dla poziomu utrzymania PU5 w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 października 2005 r. w sprawie ogólnych warunków technicznych eksploatacji pojazdów kolejowych (Dz. U. z dnia 28 października 2005 r. Nr 212, poz. 1771 z późn. zm.) oraz Wymogów i parametrów technicznych dla modernizacji elektrycznych zespołów trakcyjnych po naprawach głównych określonych przez Zamawiającego. Pojazdy posiadają 176 miejsc siedzących. Gruntownej modernizacji poddano zarówno wnętrze pojazdu, jak też wszystkie podstawowe układy nadające pojazdowi cechy nowoczesnej jednostki trakcyjnej (m.in. modernizacji uległ układ napędowy pojazdu w wyniku zamontowania nowych, energooszczędnych silników asynchronicznych). Pojazdy są wyposażone m.in. w klimatyzację przedziału pasażerskiego i kabiny maszynisty, monitoring wizyjny wnętrza i otoczenia pojazdu, nowoczesny system informacji dla pasażerów, w przestrzeń dostosowaną do przewozu większego bagażu i rowerów oraz urządzenia zapewniające odpowiednie warunki podróży osobom niepełnosprawnym.