Pierwszy z 20. nowoczesnych składów zespołowych PKP Intercity jest już w Polsce. 12 sierpnia, w samo południe, na wrocławski Dworzec Główny wjechał błękitno-srebrny skład zespołowy. Pociąg wyruszył w piątek z włoskiej fabryki Alstom, a za jego transport odpowiedzialna byłaPKP Cargo. Pierwszy egzemplarz zostanie teraz poddany licznym testom m.in. na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie.
Z ziemi włoskiej do Polski
Pociąg wyruszył z włoskiego Savigliano w piątek 9 sierpnia. Pokonał trasę liczącą około 1500 km. Ponieważ skład nie ma jeszcze świadectwa bezpieczeństwa i stanowił przesyłkę specjalną, poprowadziła go lokomotywa PKP Cargo EU45.Na czas przejazdu przez Włochy, Austrię i Czechy przewoźnik towarowy zapewnił obsługę czterech maszynistów – po jednym na odcinek trasy każdego kraju. Skład zespołowy EIC Premium do Polski wjechał od strony Czech, przez przejście Lichkov -Międzylesie.
EIC Premium to nowy standard polskiej kolei. To nie tylko zmiana komfortu jazdy pasażerów
PKP Intercity. To również szeroki zakres prac, jaki we wdrożenie tego projektu włożyły pozostałe spółki naszej Grupy. Modernizacja linii kolejowych zarządcy infrastruktury, PKP PLK czy inwestycje zrealizowane przez PKP Energetykę, sprawiają, że ten pociąg wyznaczy nowy, wyższy poziom dla całej kolei – mówi Jakub Karnowski, Prezes Zarządu PKP SA.
Certyfikat bezpieczeństwa
Pociąg, który przyjechał do Polski przejdzie wszystkie niezbędne testy, aby bezpiecznie wozić naszych pasażerów. Na jego pokładzie znajduje się aparatura diagnostyczna – mówi Janusz Malinowski, Prezes Zarządu PKP Intercity. Testy rozpoczną się na torze doświadczalnym w Żmigrodzie i będą kontynuowane na poszczególnych liniach kolejowych, po których pociąg będzie jeździł od grudnia 2014 r. – dodaje Janusz Malinowski.
EIC Premium będzie rozwijać w Polsce prędkość powyżej dziś dopuszczalnych na naszym rynku
160 km/h. Musi przejść proces homologacji. Jeszcze we włoskiej fabryce Alstom w Savigliano odbyły się pierwsze testy statyczne. Kolejny etap tzw. testy dynamiczne, czyli sprawdzanie pociągu w ruchu, zostanie przeprowadzony już w Polsce. Większość z nich odbędzie się na torze doświadczalnym Instytutu Naukowo – Badawczego Kolejnictwa. Tor zlokalizowany jest nieopodal Żmigrodu, ok. 40 km od Wrocławia. Obiekt umożliwia prowadzenie badań trwałości, niezawodności, wytrzymałości, dynamiki urządzeń i systemów stosowanych na kolei. Na jego terenie znajduje się torowisko w kształcie pętli o długości 7,725 km.
Wszystkie testy prowadzone będą przez specjalistów z Instytutu Kolejnictwa. Na torze doświadczalnym w pierwszej kolejności skład przejdzie badania dynamiczne i hamulców, urządzeń bezpieczeństwa i oddziaływania na urządzenia sterowania ruchem kolejowym, badania pantografu itp. Instytut Kolejnictwa jest wiodącą jednostką zajmującą się całokształtem problematyki technicznej w transporcie szynowym – mówi dr inż. Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu. W ostatnim okresie badaliśmy m.in. większość taboru kolejowego wprowadzonego przez przewoźników do eksploatacji w Polsce, systemów sterowania ruchem i łączności (ERTMS)i wiele innych podsystemów – dodaje. Jesteśmy dumni z faktu, że pierwszy pociąg produkcji Alstom przyjeżdża do Polski i zgodnie z harmonogramem będzie poddany testom w Instytucie Kolejnictwa. Jestem przekonany, że pasażerowie w pełni docenią nowoczesność i bezpieczeństwo pociągów nowej generacji, które już niedługo pojawią się na polskich torach – mówi Lesław Kuzaj, Prezes Alstom w Polsce.
Pierwszy etap testów zakończy się na przełomie września i października. Wtedy pociąg zostanie skierowany m.in. na Centralną Magistralę Kolejową. Koło Olsztyna Pendolino będzie testowane w jeździe na łukach. Niedaleko Nowego Sącza będą sprawdzane możliwości w jeździe pod górkę. Testy na liniach kolejowych mają trwać do połowy grudnia. Po ich zakończeniu pierwszy skład pojedzie z powrotem do Włoch, bo to egzemplarz wypełnionym aparaturą pomiarową. Później rozpocznie się analiza zebranej dokumentacji. Do maja 2014 r. pociąg powinien uzyskać homologację Urzędu Transportu Kolejowego.
***
O EIC Premium. W maju 2011 r. PKP Intercity oraz Alstom podpisały umowę na dostawę 20 składów zespołowych, budowę zaplecza technicznego na warszawskim Grochowie oraz utrzymanie techniczne pociągów przez około 17 lat. Wartość samych składów to 400 mln euro. W styczniu 2013 r. nastąpiło wmurowanie kamienia węgielnego pod Centrum Serwisowe. Zakończenie budowy planowane jest na grudzień tego roku. Więcej informacji na: www.eicpremium.intercity.pl
Fotogaleria{vsig}2013/8/pociag{/vsig}