Ratować ludzkie życie, pomagać chorym, nieść ulgę w cierpieniu… kto z nas nie marzył o tym w dzieciństwie? Wielu młodych ludzi pragnie zrealizować swoje marzenia i zostać lekarzem. Właśnie do nich adresowana jest wspólna oferta Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji i Gimnazjum nr 1 w Zamościu.
W bieżącym roku szkolnym w Gimnazjum nr 1 w Zamościu prowadzony jest eksperyment pedagogiczny pod nazwą: „Odważnie spełniaj swoje marzenia – zostań lekarzem!”. Jest to unikalny projekt w skali województwa lubelskiego.
Czym jest eksperyment pedagogiczny? W rozumieniu Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki, eksperyment pedagogiczny oznacza działania służące podnoszeniu skuteczności kształcenia w szkole, w ramach których są modyfikowane warunki, organizacja zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania, prowadzone pod opieką jednostki naukowej.
Autorki eksperymentu to nauczycielki biologii i chemii z Gimnazjum nr 1 w Zamościu: Marta Majewska i Elżbieta Danilewicz.
Od kilku lat prowadziły w szkole działalność innowacyjną adresowaną do uczniów, którzy chcieli rozwijać zainteresowania biologiczno-chemiczne, dotyczące zdrowego stylu życia oraz medyczne. Już w latach ubiegłych nawiązano kontakt i prowadzono współpracę z Wydziałem Fizjoterapii i Pedagogiki WSZiA w Zamościu. Patronat nad przedsięwzięciem objął dr Janusz Skwarek, prodziekan Wydziału Fizjoterapii i Pedagogiki Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Zamościu.
Cele eksperymentu obejmują rozwijanie zainteresowań biologią i chemią, kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie własne i innych ludzi, propagowanie zdrowego stylu życia, wskazywanie działań zmierzających do poprawy zdrowia uczniów i ich rodzin, zainteresowanie uczniów problemami medycznymi: przyczyny chorób oraz ich profilaktyka, zdrowe żywienie, wady, postawy, uzależnienia, walka ze stresem, przestrzeganie zasad higieny osobistej i otoczenia, kształtowanie właściwych relacji międzyludzkich, szczególnie w stosunku do osób niepełnosprawnych i chorych oraz propagowanie idei wolontariatu.
W projekcie, grupa uczniów zainteresowanych przedsięwzięciem, uczestniczyła już w zajęciach na temat zdrowego stylu życia, różnych możliwości wykorzystania Internetu oraz wykorzystania tablicy interaktywnej w pracy. Uczniowie przeprowadzają pod Ociepą nauczycieli doświadczenia chemicznych i badania mikroskopowe.
Prodziekanem Skwarek wraz ze studentami fizjoterapii Agatą Piłat i Pawłem Kalinowskim .przedstawił uczniom wiele ciekawych propozycji zajęć. Zaprosił na specjalnie dla nich przygotowane wykłady oraz na obserwację rehabilitacji chorych w Klinice Rehabilitacji Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji. Uczniom najbardziej spodobały się „śpiewające” wykłady oraz możliwość uczestniczenia w zajęciach na uczelni. Spotkanie to rozpoczęło cały cykl działań, które są prowadzone w ramach współpracy gimnazjum z uczelnią.
W listopadzie 2011 r. uczniowie wzięli udział w VII Konferencji Naukowej Katedry Fizjoterapii Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Zamościu. Wysłuchali kilku prezentacji dotyczących rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Najbardziej podobał im się wykład dotyczący aktywności fizycznej, jej znaczenia dla zdrowia człowieka. Zainteresowały ich także psychospołeczne aspekty zdrowia i rehabilitacji.
W grudniu odbyło się spotkanie młodzieży ze studentką fizjoterapii Agatą Piłat. Uczniowie obejrzeli film opowiadający o pracy fizjoterapeuty. Uczestniczyli w warsztatach na temat wpływu naszego chodu na samopoczucie, czyli „Jak chodzić, aby być szczęśliwym?”.
W styczniu grupa 20 uczniów uczestniczyła w wyciecze edukacyjnej do Kliniki Rehabilitacji WSZiA w Zamościu. Tam kadra specjalistów zapoznała ich z nowoczesnymi metodami przywracania sprawności ludziom chorym lub po urazach. Uczniowie skorzystali też z niektórych zabiegów fizjoterapeutycznych, zwłaszcza z zakresu kinezyterapii czyli leczenia ruchem.
Kolejne zajęcia przygotował i przeprowadził dla uczniów student fizjoterapii Paweł Kalinowski. W bardzo ciekawy sposób przedstawił, czym zajmuje się fizjoterapia. Pokazał jej ogromne znaczenie w przywracaniu sprawności organizmu. Największe zainteresowanie wzbudził film ukazujący aktywność osób niepełnosprawnych, które mimo różnych przeciwności losu potrafią cieszyć się życiem
Uczestnicy eksperymentu intensywnie pracują również samodzielnie. Cyklicznie podczas kolejnych spotkań poznają bakterie chorobotwórcze, działanie antybiotyków, zastosowanie grzybów w medycynie, zanieczyszczenia powietrza i wody, wykonują samodzielnie eksperymenty chemiczne. W ramach eksperymentu w szkole zorganizowano wystawę owadów egzotycznych oraz spotkanie na temat leczniczych właściwości aloesu. Uczniowie uczestniczyli w specjalnych pokazach przygotowanych przez ratowników Pogotowia Ratunkowego. Obserwowali, w jaki sposób udziela się pierwszej pomocy osobie poszkodowanej po wypadku. Następnie mogli samodzielnie przeprowadzić resuscytację krążeniowo-oddechową pod czujnym okiem ratownika. Zarówno pokaz, jak i ćwiczenia praktyczne wzbudziły duże zainteresowanie. Uczniowie dowiedzieli się też, jak ważną pomocą dla poszkodowanych w wypadkach i chorych jest krwiodawstwo. Poznali warunki, które trzeba spełnić, aby zostać krwiodawcą. Uświadomili sobie, że krew jest nadzieją dla wielu chorych, a jedynym jej źródłem jest zdrowy człowiek.
Efektem wzmożonego zainteresowania tematyką medyczną są również sukcesy w konkursach. Gimnazjaliści wzięli udział w ogólnopolskim konkursie wiedzy na temat zdrowia i jego ochrony. Meditest został zorganizowany w listopadzie 2011 roku przez Ogólnopolskie Centrum Edukacji. Uczeń szkoły Paweł Paziak z klasy III a został jego laureatem – zajął I miejsce. Jego koleżanka, Klaudia Dubel zajęła III miejsce i także otrzymała dyplom laureata. Paweł Paziak jest też finalistą kuratoryjnego konkursu przedmiotowego z biologii.
Współpraca Gimnazjum nr 1 i Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Zamościu, w ramach eksperymentu pedagogicznego, zaplanowana jest do końca roku szkolnego. W planach są kolejne spotkania wykłady i wycieczki edukacyjne. Jest to pierwsze takie przedsięwzięcie w województwie lubelskim, jak pokazują doświadczenia minionych miesięcy, warte naśladownictwa i kontynuacji w następnych latach.