czwartek , 2 maja 2024
Home / Edukacja / Eksperymentalna klasa z kalkulatorami graficznymi

Eksperymentalna klasa z kalkulatorami graficznymi

Od 1 września 2016r. w Zespole Szkół Drzewnych i Ochrony Środowiska im. Jana Zamoyskiego w Zwierzyńcu rozpoczyna działalność nowa szkoła – Technikum Informatyczne o specjalności – technik informatyk.


W ramach 4-letniego cyklu kształcenia uczniowie uzyskają trzy kwalifikacje zawodowe:

  • Montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz urządzeń peryferyjnych (E.12.)
  • Projektowanie lokalnych sieci komputerowych i administrowanie sieciami (E.13.)
  • Tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz administrowanie bazami (E.14.)

Absolwent technikum po zdaniu egzaminów z poszczególnych kwalifikacji otrzymuje dyplom technika i może podjąć pracę lub dalszą naukę na wyższej uczelni. Ukończenie technikum informatycznego umożliwia ubieganie się o przyjęcie na dowolny kierunek studiów na wyższych uczelniach technicznych.

         Szczególnie ciekawa jest propozycja nauczania matematyki w Technikum Informatycznym. Od klasy pierwszej przez cały czteroletni cykl kształcenia prowadzony będzie eksperyment „Matematyka z kalkulatorem graficznym”. Bazując na bardzo pozytywnych doświadczeniach w stosowaniu kalkulatorów graficznych w Szkołach Europejskich (jest ich kilkanaście na  terenie Europy) oraz liceów prowadzących tzw. Maturę Międzynarodową (IB) (jest ich kilkadziesiąt w Polsce, a wyniki maturalne jakie osiągają uczniowie tych szkół na egzaminie z matematyki są bardzo wysokie), ZSDiOŚ w Zwierzyńcu proponuje uczniom technikum informatycznego realizację rozszerzonego programu matematyki najpierw w tradycyjny sposób (bez korzystania przez uczniów z kalkulatorów graficznych), w trakcie lekcji wynikających ze standardowej siatki godzin. Równolegle, w każdym tygodniu, po kilku wstępnych lekcjach szkolenia z obsługi tego sprzętu, nauczyciel będzie pracował z uczniami na kalkulatorach. Każdy uczeń klasy z wprowadzonym programem eksperymentu będzie miał możliwość indywidualnej pracy na kalkulatorze graficznym najnowszego typu TI – NSPIRE CX CAS, w ciągu dwóch godzin tygodniowo przez okres 4 lat, a także będzie mógł prezentować wyniki swoich prac na dużym ekranie, po podłączeniu kalkulatora do projektora. Ponadto dzięki modernizacji szkolnej sieci internetowej uczniowie będą mogli korzystać w domu z wersji komputerowej oprogramowania, którym dysponuje kalkulator graficzny. Nowa pracownia kalkulatorów została już zakupiona i czeka na pierwszych uczniów.

????????????????????????????????????

Zakłada się, że wprowadzony eksperyment powinien zaktywizować młodzież do wzięcia  szerokiego udziału w różnych konkursach matematycznych i osiąganiu w nich satysfakcjonujących rezultatów. Umożliwi także lepsze przygotowanie uczniów do egzaminu maturalnego oraz stanowić będzie mocny fundament do kontynuowania nauki na studiach wyższych, głównie na kierunkach ścisłych, ekonomicznych czy inżynierskich, gdzie tego typu urządzenia są wykorzystywane.

Ponieważ oprogramowanie w kalkulatorze jest opisane w języku angielskim, systematyczna praca ucznia na tym sprzęcie pozwoli mu na doskonalenie tego języka w aspekcie słownictwa  fachowego. Stworzy szansę również tym uczniom, których techniki obliczeniowe nie są zbyt zaawansowane. Spora część z nich za pomocą kalkulatora potrafi znaleźć rozwiązanie zadania. Bez tego narzędzia poprzestaje często na zbudowaniu modelu matematycznego rozwiązywanego problemu. Ponadto istnieje szansa na stosowanie kalkulatora graficznego na przedmiotach ścisłych, takich jak fizyka i chemia oraz w innych typach szkół w ZSDiOŚ.

DSC_0247

Projekt eksperymentu został objęty patronatem Rektora Uniwersytetu Marii Curie –Skłodowskiej w Lublinie oraz uzyskał już pozytywną opinię merytoryczną Zakładu Dydaktyki Matematyki na Wydziale Matematyki, Fizyki i Informatyki UMCS. Opieka merytoryczna nad eksperymentem będzie sprawowana w ciągu 4 lat przez pracowników naukowych tej uczelni.

Nowy kierunek kształcenia stworzy również warunki do kształcenia w formie kursowej młodzieży uczącej się w zawodzie technik geodeta. Takie wsparcie pozwoli przyszłym absolwentom Technikum Geodezyjnego na podjęcie studiów na politechnikach, które od niedawna prowadzą kształcenie w zakresie informatyki geodezyjnej. Uczniowie pozostałych dwóch kierunków, czyli Technikum Ochrony Środowiska i Technikum Przemysłu Drzewnego będą mogli skorzystać z dokształcania w ramach organizowanych Kwalifikacyjnych Kursów Zawodowych i rozszerzyć swoje umiejętności o informatyczne – to zdecydowanie ułatwi im wejście na rynek pracy lub kontynuację nauki na wyższych uczelniach technicznych.

Zachęcamy wszystkich uczniów gimnazjum, którzy lubią matematykę i informatykę, i nie boją się nowych wyzwań, by wzięli los w swoje ręce i przyszli do naszej szkoły, aby razem z nami odkrywać fascynujące możliwości, jakie stawia przed nami współczesna matematyka.

 

????????????????????????????????????

????????????????????????????????????

ZSDiOŚ

 

Sprawdź również

Letnie warsztaty bronioznawcze dla dzieci i młodzieży

Muzeum Fortyfikacji i Broni Arsenał zaprasza dzieci i młodzież do udziału w letnich warsztatach bronioznawczych. …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglą…darki. Więcej informacji.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close