Gimnazjum im. Konfederacji Tyszowieckiej w Tyszowcach z początkiem września br. rozpoczęło współpracę ze szkołą w Anglii w ramach programu Comenius – Partnerskie Projekty Szkół. Dwuletnia realizacja projektu umożliwi dzieciom zdobycie większej wiedzy o języku i kulturze tego kraju oraz udział w wymianie zagranicznej.
– Poszukiwania odpowiedniej placówki trwały rok, w sierpniu br. podpisaliśmy umowę – mówi dyrektor gimnazjum w Tyszowcach, Dorota Badyła. Na podstawie podpisanej umowy finansowej z narodową agencją programu „Uczenie się przez całe życie” – szkoła otrzymała na wyjazdy zagraniczne i działania związane z realizacją projektu dofinansowanie w wysokości 15 tys. euro. Szkoła polska jest koordynatorem projektu, natomiast partnerem dwustronnej współpracy jest Ryburn Valley School w Halifax w Anglii. W projekcie wezmą udział uczniowie i wszyscy nauczyciele szkół, natomiast nauczycielami koordynującymi będą Iwona Budycz oraz Katharine Claydon-Park. – W październiku ubiegłego roku uczestniczyłam w szkoleniu na temat projektów współpracy w ramach programu „Comenius” – opowiada Iwona Budycz. – Postanowiłam spróbować własnych sił i rozpoczęłam poszukiwanie partnera do współpracy. Pod koniec listopada ub.r. jedna ze szkół odpowiedziała na mój e-mail i rozpoczęliśmy współpracę. Wspólnie podjęliśmy decyzję co do tematu projektu i jego rozmiarów (liczby partnerów oraz uczniów biorących udział). Projekt został złożony do oceny w lutym br., a w lipcu br. otrzymaliśmy akceptację.
Projekt pt. „Każdy jest zwycięzcą” będzie trwał dwa lata, podczas których uczniowie obu szkół będą rozwijać swoje umiejętności posługiwania się językiem, wymieniając się spostrzeżeniami na temat sportu, zdrowego trybu życia, tolerancji, wychowania obywatelskiego oraz techniki informacyjnej. Będzie wdrażany w ramach zajęć lekcyjnych i obejmie głównie uczniów obecnej klasy I i II gimnazjum.
Celem projektu jest zmotywowanie młodzieży do nauki języków, przełamywanie stereotypów i poszerzanie wiedzy o innych krajach i kulturach. Na uwieńczenie projektu uczniowie obu szkół zorganizują mini-igrzyska olimpijskie dla młodszych kolegów. W trakcie trwania projektu zaplanowano również wymianę uczniów obu szkół. – Nie zostało jeszcze ustalone, które dzieci wyjadą do Anglii. Wkrótce odbędzie się spotkanie z rodzicami i wtedy poruszony zostanie ten temat. Prawdopodobnie jednym z kryteriów będzie stopień opanowania przez uczniów języka angielskiego oraz zaangażowanie w projekt. Sądzę jednak, że ostateczna decyzja zostanie podjęta w następnym semestrze – dodaje koordynator projektu.